Araca Geniş Lastik Takmak - Geniş Lastik Zararları ve Yakıt Tüketimi

Geniş Lastik Zararları ve Avantajları – Araca Geniş Lastik Takmak Bazı araçların daha geniş lastiklere veya daha büyük lastiklere sahip oldu...


Geniş Lastik Zararları ve Avantajları – Araca Geniş Lastik Takmak
Bazı araçların daha geniş lastiklere veya daha büyük lastiklere sahip olduklarını görmekteyiz.

Otomobil üreticileri, tasarladıkları araçlar için en uygun lastik genişliklerini ve lastik (jant) çaplarını belirlemiştir. Bu ölçülerin belirlenmesinde, aracın yakıt tipi (dizel – benzinli), motor hacmi, motor gücü ve torku, aracın şasi-karoseri yapısı, aracın sınıfı (A, B, C, E segmentleri gibi), aracın konsepti, aracın kullanım amacı ve araçtan beklentiler gibi faktörler etkili olmaktadır. Otomobil üreticileri tüm bu faktörleri göz önünde bulundurarak araç için en uygun lastik genişliği ve jant çapı seçimini yapmaktadır.

(Bkz: Jant Büyütmek - Araca Daha Büyük Jant Takmak)

Günümüzde yüksek beygir gücüne sahip spor otomobil modellerinde büyük jant çapına sahip ve geniş (ince yanak) lastikler kullanılmaktadır. Jantın büyük olmasıyla, lastiğin geniş olması beraber bulunan bir özellik olsa da, jantın büyük olmasıyla, lastiğin geniş olması farklı şeylerdir, farklı etki ve sonuçlar doğurmaktadır. Burada sadece lastiğin geniş veya dar olması özelliğinden bahsedeceğiz.

Geniş Lastik Yakıt Tüketimini Etkiler Mi? Aracı Yorar mı?
Geniş lastiklerin yuvarlanma direnci, dar lastiklerden daha fazla olduğu için araca geniş lastik takmak yakıt sarfiyatını arttıracaktır. Geniş lastikli araçlar daha çok yakar. Yuvarlanma direnci fazla olduğundan, eksisine göre aracı daha fazla yoracaktır. Özellikle düşük tork ve güç değerlerine sahip araçlarda lastik genişliğini arttırmak olumsuz sonuçlar doğurabilir.

Geniş Lastik Zararları Nelerdir?
*Geniş lastikler genelde daha fazla yakıt tüketimine sebep olur,

*Daha fazla motor gücü ihtiyacı (daha büyük hacimli motor veya daha güçlü motor ihtiyacı),

*Yağmurlu havalarda daha düşük yol tutuşu, özellikle su birikintilerinden hızla geçerken oluşan “su yastığı” sebebiyle daha kolay kayma eğilimi. Dar lastikler su birikintisini daha kolay yarar, yola temas eder ve suyu daha kolay tahliye eder, yol tutuşu daha fazla olur.

*Karlı yollarda (özellikle taze kar) daha düşük yol tutuşu meydana gelir, çünkü daha geniş lastikler zemine daha az basınç uygular. Rally araçlarının karlı yol etaplarında daha dar ve çivili lastikler kullandıkları görülebilir.

*Direksiyon yönlendirmelerinde daha düşük sürüş hissi, kayma olasılığını daha az hissetme durumu.

*Aracın orijinalde daha dar olan lastiklerinin sökülüp yerine daha geniş lastiklerin takılması durumunda, özellikle süspansiyon sisteminde modifikasyonlar gerekir ve kullanımda çeşitli problemlere yol açabilir.

*Araca daha geniş lastikler takmak, tam dönüşlerde lastiğin çamurluğa sürtmesine veya araç yüklü olduğunda ve yere oturduğunda (özellikle arka tekerlerin) çamurluk eteklerine sürtmesine, ses yapmasına ve lastikte şerit halinde aşınmalara sebep olabilir.

*Daha geniş lastikler takmak, aracın ön düzen ayarlarında ( ön düzen geometrisinde, toe-in, kamber, kaster  ) yeniden ayarlamalar yapılmasını gerekli kılar. Bazı sorunlara sebep olabilir.

*Daha geniş lastikler sürüş anında daha fazla lastik sesi üretir.

*Diğer şartlar göz ardı edildiğinde, geniş ve ince yanaklı lastiklerin yanak esneme mesafesi az olduğundan, konfor nispeten düşecektir.


(Karlı etaplarda rally araçlarının kullandıkları ince ve çivili kar lastikleri)



Geniş Lastik Avantajları Nelerdir?
*Geniş lastiklerin yanakları daha dardır ve özellikle dönüşler daha iyi yol tutuşu sağlar. Dar ve yanak yüksekliği fazla olan lastiklerin dönüşlerde esneyerek burkulduğu gözlemlenebilir, geniş lastikler bu açıdan daha stabildir.

*Daha geniş lastiklere yola daha az basınç yaptıklarından, daha az aşınır.

*Daha geniş lastikler ince yanaklıdır, ince yanaklı lastikli araçlar yere daha yakın olur. Yani aracın ağırlık merkezi yere daha yakın olduğundan virajlarda yol tutuşu daha iyi olacak, araç savrulmadan dönebilecektir.

*Daha geniş lastikler daha iyi yol tutuşu sağlar (kuru asfalt yolda). Bunun sebebi daha geniş lastiklerin, daha yumuşak yapısal özelliğe sahip olmasındandır, daha yumuşak lastiğin sürtünme katsayısı daha yüksek olduğundan yol tutuşu daha iyi olur. Yani daha iyi yol tutuşu lastiğin geniş olması sebebiyle değil, geniş lastiklerde daha yumuşak lastiğin (kauçuğun) kullanılabilmesi sebebiyledir.  

Yol tutuşu = sürtünme kuvveti; Sürtünme kuvveti = aracın ağırlığı x sürtünme katsayısıdır. Geniş lastiklerin yolla temas yüzeyi daha fazladır fakat, sürtünme kuvvetinin, temas eden yüzeyin artmasıyla bir ilgisi yoktur.

(Fizik kanunu: Sürtünen yüzeylerin büyüklüğü, sürtünme kuvvetine etki etmez)

Dar lastiklerin yanak yüksekliği daha fazladır, daha fazla yanak yüksekliğinin aracın yükünü taşıyabilmesi için, lastiğin malzeme olarak biraz daha sert olması gerekir, daha sert lastik nispeten daha düşük sürtünme katsayısı.

Yumuşak malzemeden lastiklerin (yanaklarının) aracın yükünü taşıyabilmesi için daha geniş olmaları gerekir, geniş lastiklerin yanak yüksekliği daha azdır (ince yanak), düşük yanak yüksekliği aracın yükünü burulmadan taşıyabilir. Daha yumuşak lastik demek nispeten daha fazla sürtünme katsayısı demektir, bu da daha iyi bir sürtünme kuvveti ve daha iyi bir yol tutuşu demektir.

Lastik Yuvarlanma Direnci Nedir?
Lastik yuvarlanma direnci, araçta yakılan yakıttan elde edilen enerjinin bir kısmını harcayan, lastiğin dönmeye karşı göstermiş olduğu dirençtir. Lastik dönerken, yol yüzeyine temas eden kısmı deforme olur ve temas sona erdiğinde hemen eski halini alır. Yani lastik her tur dönüşünde sürekli deforme olur ve eski haline geri döner, buna elastik deformasyon denir.


Lastiğin yolda yuvarlanma hareketi sırasında deforme olup bükülmesi sırasında, kauçuk malzeme esneyip şekil değiştirmektedir. Bu şekil değiştirme sonucu lastik ısınır. Yani depodaki benzini yakıp hareket enerjisi üreten motorun, bu hareket enerjisinin bir kısmı, lastiğin yuvarlanma direnciyle ısı enerjisine dönüşmesine sebep olur, bu kaybolan enerjidir.
Enerjinin bir kısmı sürekli olarak bu yuvarlanma direncini yenmek için harcanır.

Yuvarlanma direnci arttıkça, motorun aracı hareket ettirmesi için gereken enerji de artar, bu durumda daha fazla yakıt yakar.

Yuvarlanma direnci, yük arttıkça, lastik basıncı azaldıkça, temas yüzeyi arttıkça artar.




COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Araca Geniş Lastik Takmak - Geniş Lastik Zararları ve Yakıt Tüketimi
Araca Geniş Lastik Takmak - Geniş Lastik Zararları ve Yakıt Tüketimi
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjcuRn-AsQ19iY2Dt8eeY4caPAvWgFNucDABgNyolJY7_W2h0Mx0cmbuqZsfryZ2G5-FKzIukvejTli6dI8NMrNtj4N31lpmogMjIefUf5nhE1VX2mF0qxI09xHbiPvSBgfxWfQoKY47Qs/s400/geni%25C5%259F+lastik.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjcuRn-AsQ19iY2Dt8eeY4caPAvWgFNucDABgNyolJY7_W2h0Mx0cmbuqZsfryZ2G5-FKzIukvejTli6dI8NMrNtj4N31lpmogMjIefUf5nhE1VX2mF0qxI09xHbiPvSBgfxWfQoKY47Qs/s72-c/geni%25C5%259F+lastik.jpg
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/09/araca-genis-lastik-takmak-genis-lastik.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/09/araca-genis-lastik-takmak-genis-lastik.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content