Benzin-Yakıt Deposu Havalandırma Sistemi

Benzin-yakıt deposu havalandırma sistemi anlatımına başlarken temel üç sorudan başlayalım: Benzin deposu hava yapar mı? Evet yapar. Benzin d...


Benzin-yakıt deposu havalandırma sistemi anlatımına başlarken temel üç sorudan başlayalım:
Benzin deposu hava yapar mı? Evet yapar.

Benzin deposu neden hava yapar? Depoya yakıt doldurulurken, dolan yakıtın hacmi kadar havanın dışarı çıkması gerekir, ya da sıcak havada benzin buharı basıncı oluşur. Detaylı anlatımı aşağıda.

Benzin deposunun hava alması gerekir mi? Evet benzin deposunun hava alması gerekir ve bazı durumlarda hava-benzin buharını tahliye etmesi gerekir.

Yakıt deposu havalandırma sisteminin mantığı şudur; kapalı bir kabın içine sıvı eklerseniz, eklenen sıvı miktarınca içerisindeki havanın dışarı çıkması gerekir. Ya da sıvı dolu kapalı bir kaptan sıvı boşaltırsanız, boşaltılan sıvı miktarı kadar havanın içeri girmesi gerekir. Bu olmazsa, kap ya şişer ya da büzülür. Otomobile yakıt alırken pompa tabancasının hemen atması, depoya yakıt alınamaması, depoyu dolduramamak gibi sorunlar, yakıt-benzin deposunun havalandırma sisteminde arıza olmasından kaynaklanmaktadır.

(Benzin deposu genleşme haznesi - Benzin deposunun havalandırlması-Benzin Buharının Tahliyesi)

Genleşme Deposu – Yakıt/Benzin Buharı Geri Dönüş Borusu
Yakıt deposunda bulunan bu parça yedek depo olarak da anılır fakat bu bilgi yanlıştır. Otomobillerde yedek depo yoktur. Bu, genleşme deposudur. Yakıt depolarına normal yakıt kapasitesinin %10-15’i kadar bir genleşme deposu eklenmiştir. İstasyonda depoya yakıt doldururken, dolan yakıtın hacmi kadar havanın-buharın yer değiştirmesi gerekir, böylece depoya yakıt kolaylıkla dolabilir. Giren yakıttan dolayı basınç artmaz ve pompa tabancası depo dolmadan atmaz. Bunun dışında, benzin buharının burada tekrar sıvı hale gelerek depoya akması da sağlanır. 

Bazı araçlarda depo kapağının hemen altında genleşme haznesine açılan bir buton-kanal vardır, genleşme haznesine yakıt alınması arızalara neden olabilir ayrıca yangın açısından tehlikelidir.

Bazı araçlarda deponun üst kısmında, bazı araçlardaysa depodan ayrı olarak genleşme haznesi ve yakıt buharı ayrıştırıcısı bulunmaktadır.
 
Yakıt-Benzin Deposu Hava Tahliye ve Havalandırma Sistemi
Benzin-yakıt deposunun çalışmasından kaynaklanan iki temek sorun vardır:
1. Benzin deposundaki benzin buharı ne olacak? Dışarı mı atılacak yoksa tekrar kullanılacak mı?
2. a) Benzin-yakıt deposunda; istasyondan yakıt alırken oluşan veya sıcaklık artınca oluşan depo içindeki basınç nasıl tahliye edilecek?
b) Yakıt azaldığında veya soğuma olduğunda meydana gelen vakum (negatif basınç) nasıl yok edilecek?
Bu sorunlara teknolojik gelişmeyle birlikte çeşitli çözümler geliştirilmiştir.

Havalandırmalı Tip Benzin Deposu Kapağıyla Hava Tahliye ve Havalandırma Sistemi (Eski Sistem)
Çok eski araçlarda (70’ler öncesi) yakıt deposu kapağında kanallar vardır ve hava serbestçe içeri girebilir, yakıt buharı serbestçe atmosfere salınırdı (hava kirliliği ve yakıt kaybı). Bu sistem artık kullanılmıyor.

Daha sonraki araçlarda depo kapağında çift yönlü çalışan havalandırma valfi kullanılır (havalandırmalı depo kapağı).Depodaki benzin buharı ve yüksek basınç atmosfere salınır veya  vakum oluştuğunda ters yönlü çalışıp depo içerisine hava alınır. Bu tip benzin deposu havalandırma sistemi eski araçlarda kullanılmaktadır (90’lar ve öncesi). Depo kapağında mekanik olarak çalışan iki yaylı valf vardır. Valflerden biri depo içine açılarak vakum oluştuğunda dışarıdan hava girişini sağlar; diğeriyse depo içinde aşırı basınç oluştuğunda açılarak benzin buharının dışarıya atılmasını sağlar. Benzin buharı atmosfere salınarak ziyan olur ve çevreye zarar vermiş olur (hidrokarbon salınımı).

Çift yönlü havalandırmalı depo kapaklarından sonra, karbon kanister sistemiyle beraber vakum valfli sadece depo içerisine hava alan (dışarı benzin buharı bırakmayan) kapaklar kullanılmaya başlandı. Bu depo kapaklarından sonraysa tamamen sızdırmaz yakıt deposu kapakları kullanılmaya başlandı (kapalı devre yakıt sistemi).

(Benzin deposu kapağı havalandırmalı (valfli) tip ve havalandırmasız (sızdırmaz-valfsiz) tip)

Benzin kapağı bozulduğunda veya değiştirilmesi gerektiğinde, mutlaka aynı tip depo kapağı kullanılmalı. Eğer sızdırmaz depo kapağıysa yine sızdırmaz depo kapağı kullanılmalı; Havalandırmalı tipse, yine havalandırlamlı tip yakıt deposu kapağı takılmalıdır. Aksi halde depo hava alamaz, pompa yakıt gönderemez, araç çalışmaz, yakıt pompası bozulur. Havalandırmasız sızdırmaz tip depo kapaklarında, "non vented" - "no venting" (havalandırma yok) ingilizce uyarı ibaresi bulunur. 

Karbon Kanister Sistemiyle Benzin Buharı Yeniden Kullanımı ve Benzin Deposu Havalandırma Sistemi (Yeni Sistem)
Günümüz araçlarında kullanılan karbonkanister sistemi kullanılır, böylece hem benzin deposunun havalandırılmasını sağlanır hem de benzin buharı doğaya salınmadan tekrar emme manifolduna gönderilerek motorda yakılır.

Benzin-Yakıt Deposunda Vakum Oluşması
Benzin-yakıt depolarındaki hava-benzin buharı tamamen dış havaya sızdırmaz değildir. Motor yakıtı yaktıkça ve yakıt pompası depodan yakıtı gönderdikçe, depoda yakıt miktarı azalır ve azalan yakıtın hacmi kadar içeriye hava girmesi gerekir, eğer depo içine bu hava girmezse vakum oluşur. Ayrıca hava sıcaklığının azalması sebebiyle yakıt-buhar yoğunluğu azalır, basınç azalır ve vakum oluşur. Vakum çok artarsa depo içe çöker ve yapısı bozulur, ayrıca yakıt pompası düzgün çalışmaz ve yakıtı gönderemez hale gelir.

Depoda vakumu önlemek için;
a) Depo kapağındaki içeri açılan havalandırma valfi (vakum çekvalfi) , vakum oluşup valf diyaframını içeri çekince, açılır ve içeriye hava girmesini sağlar, depoya hava girip vakum ortadan kalkınca kapanır. (Bu tür depo kapaklarına vakum kırıcılı kapak da denir)

b) Bezin depo kapağı havalandırma valfsiz tamamen sızdırmaz olabilir, ne depo içine hava alır ne de depodan dışarı hava boşaltır. Bu durumda deponun havalandırılması (depoya hava girişi) karbon kanister sisteminde bulunan benzin deposu havalandırma valfi ve bu valfle beraber çalışan depoda bulunan havalandırma valfleri (genelde çek valf) tarafından yapılır. Benzin deposunda depo basınç sensörü bulunmaktadır, bu sensörün gönderdiği sinyallere göre, valfler elektronik kontrol ünitesi tarafından kumanda edilir.

c) Dizel araçların mazot deposunda (deponun üst kısmında) bir havalandırma valfi (havalandırma klapesi) vardır ve depodaki mazot miktarı azaldıkça, vakum oluşmasını önlemek için bu valften deponun içine hava girer. Havalandırma valfi, yaylı basit bir çekvalf gibi çalışır, vakum etkisiyle yay kuvveti yenilir, kanal açılır, vakum azaldığında kanalı yay kapatır.

Havalandırma valfiyle beraber deponun üst kısmında, aracın takla atması durumunda buradan yakıtın sızmaması için bir kaçak önleyici valf (devrilme valfi) bulunur, depo ters döndüğünde kanalı kapatır.

Benzin-Yakıt Deposunda Hava (Basınç) Oluşması
Petrolde arabaya yakıt alırken deponun içine yakıt hızla akmakta ve depo dolmaktadır, bu durumda yükselen yakıt seviyesi sebebiyle, deponun içindeki benzin buharı gidecek yer bulamazsa basıncı artar. Ayrıca benzin buharının artması ve/veya sıcaklığın artmasıyla depo içerisindeki basınç artar. Bu durumda depodaki benzin buharı, karbon kanister haznesin gönderilir. Depodaki benzin buharı, yakıt buharı ayrıştırıcısında, sıvı ve gaz olarak ayrıştırılır, sıvı benzin depoya geri döner, gaz halindeki benzin buharı karbon kanister haznesine gider ve burada biriktirilir. Karbon kanister dolduğunda, ECU tarafından, karbon kanister valfi açılır ve düzenli olarak motor emme manifoldu – gaz kelebeği boğazına gönderilerek yakılır.

COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Benzin-Yakıt Deposu Havalandırma Sistemi
Benzin-Yakıt Deposu Havalandırma Sistemi
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgMgdPd-Yxxvby2VQcuGtdKYC85fg_WBJAVaNxgomGrP-LW5xlZuBvVseYXum7pX0zdd220R4yEwFSvpqaRWz_VqBGESKIM6w0ANCUqgRmDCsyAiNbHsZH26Mpcc0Ker9MGqAxFkGULtJU/s320/benzin+dolumu.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgMgdPd-Yxxvby2VQcuGtdKYC85fg_WBJAVaNxgomGrP-LW5xlZuBvVseYXum7pX0zdd220R4yEwFSvpqaRWz_VqBGESKIM6w0ANCUqgRmDCsyAiNbHsZH26Mpcc0Ker9MGqAxFkGULtJU/s72-c/benzin+dolumu.png
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/04/benzin-yakt-deposu-havalandrma-sistemi.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/04/benzin-yakt-deposu-havalandrma-sistemi.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content