Motor Su Sıcaklık Sensörü (Hararet Müşürü) Görevi Nedir? Arızası Nelerdir?

Motor Soğutma Suyu Sıcaklık  Sensörünün (Hararet Müşürünün) Görevi ve Arızaları Nelerdir? Motor soğutma suyu sıcaklığını belirleyip motor ko...

Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Müşürü)


Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörünün (Hararet Müşürünün) Görevi ve Arızaları Nelerdir?


Motor soğutma suyu sıcaklığını belirleyip motor kontrol ünitesine (EKÜ ye) bildirir.

Hararet Müşürünün Sinyalleri Temel Olarak Şu İşler İçin Kullanılır:
Motor çalıştırıldığında (örneğin sabah ilk soğuk çalıştırma), motorun rölanti devrinin ayarlanması, hararet müşürünün sinyaline göre ayarlanır. Soğuksa yüksek rölanti devir, sıcaksa düşük rölanti devri.

* Yakıt enjeksiyonunun ayarlanmasında, enjektörlerin yakıt püskürtme süresi, motor soğutma suyu sıcaklık bilgisine göre ayarlanır. Örneğin sensör soğuk motor sinyali gönderirse, enjektörlerin milisaniye olarak püskürtme süreleri arttırılır (Örn: 4 milisaniye). Sıcak motordaysa enjeksiyon süresi azaltılır (örn: 3 milisaniye) (rölanti motor devirleri için).

* Buji ateşleme zamanlaması; ateşleme avansı motorun (suyun) sıcaklığına göre ayarlanır. Avans; ateşlemenin piston üst ölü noktaya (ÜÖN’ye) varmadan önce yapılmasıdır.  Soğuk olan motorda ateşleme avanas açısı ÜÖN’den önce 13o derece olurken; motor sıcakken avans açısı ÜÖN’den önce 5o derece önce olabilir (rölanti devirleri için).


* Radyatör fanının otomatik olarak çalıştırılması-durdurulması da hararet sensöründen gelen sinyallere göre yapılır.

Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Müşürü) Nerededir?

Genelde silindir kapağı üzerinde radyatörden en uzak noktaya yerleştirilmiştir. Termostatın yakınındadır.
 Hararet müşürünün yerini bulabilmek için motor silindir kapağının yanlarına bakın, metal boru şeklinde bir çıkış borusu olacaktır, motorda dolaşıp motorun sıcaklığını üzerine alan ve ısınan su, bu su çıkışından çıkacaktır. Bu metal boru çıkış ucu, bir plastik-kauçuk hortuma kelepçelenmiştir. İşte motor soğutma suyu sıcaklık sensörü, silindir kapağındaki bu metal su çıkış borusu üzerinde ya da hemen yakınındadır. Soğutma suyunun geçtiği kanala bakacak şekilde silindir kapağına sonda biçiminde sıkıca vidalanmıştır.

motor soğutma suyu sıcaklık sensörü

Yeni nesil motorlarda 2 adet motor soğutma suyu sıcaklık sensörü bulunabilir. Bu sensörlerden ilki, motor silindir kapağında, suyun motordan çıkış noktasında; ikincisi ise motor radyatörü su çıkış hattında bulunur. Radyatörde bulunan sensör temel olarak radyatörün elektrikli fanının devreye sokulması için bilgi verir.

Motor Su Sıcaklık Sensörü (Hararet Müşürü) Nasıl Çalışır ? (Hararet müşürü çalışma prensibi)
Bu sensör NTC (negatif sıcaklık katsayılı) tipi bir dirençten oluşmaktadır. Su sıcaklık sensörü EKÜ tarafından 5V luk sabit bir gerilimle beslenmektedir. Motor suyu sıcaklığı arttıkça, hararet müşürü direnç değeri azalmaktadır. Bu direnç değişimi, Elektronik Kontrol Ünitesi tarafından voltaj değişimine dönüştürülmektedir. İşte sensördeki direnç değişimiyle oluşan voltaj değerindeki değişmeye göre, EKÜ, motor suyunun ne kadar sıcak olduğunu algılamaktadır.

hararet müşürü

Elektronik kontrol ünitesi hafızasında, her voltaj değerine karşılık gelen bir sıcaklık değeri tablosu kayıtlıdır, bu tablodaki bilgilerle, motorun soğuk mu sıcak mı olduğunu algılar ve motoru ona göre yönetir. Bu sıcaklık değerine göre yakıt enjeksiyonu sürelerini ayarlar ve motorun ilk hareketi ve soğuk çalışması sırasında gerekli yakıt zenginleştirilmesini sağlar.
Elektronik kontrol ünitesi, motor suyu soğutma sensöründeki değere saniyede 40 kez bakar. Motor suyu sıcaklığı, motor yönetiminin ayarlanması için gereken en önemli bilgilerden biridir.

Motor soğutma suyu sıcaklık sensöründen alınan bilgilerle, motorun çalışması birçok açıdan düzenlenir. Örneğin;
Motor soğukken ilk çalıştırmada, sensörden gelen soğuk bilgisiyle, hava yakıt karışımı zenginleştirilir, daha çok yakıt, daha az hava olacak şekilde ayarlanır ve soğuk ilk çalıştırma rölanti devri daha yüksek değere çekilir (Örn: 1000-1200 dev). Rölanti devrinin ne kadar yükseltileceği, motorun ne kadar soğuk olduğuyla ilgilidir. Örneğin ayaz olduğunda, sıcaklık eksi değerlere düştüğünde sabah ilk çalıştırmada, su sıcaklık sensörü çok soğuk bilgisini motor kontrol ünitesine gönderecek, ve ECU de motor rölanti devrini en üst seviyeye çekecektir. Daha sonra motorun ısınmasıyla birlikte, motorun rölanti devri otomatik olarak düşürülecektir.

Ateşleme avansı , motor suyu sıcaklık bilgisi de göz önünde bulundurularak ayarlanır, soğuk motorda daha az ateşleme avansı verilir.

Motor soğukken, EGR valfi kapalı olmalıdır. EGR valfinin açılmasında, motor suyu sıcaklık sensörü bilgisi de kullanılır. Motor soğukken EGR valfi açılırsa, motor vuruntu yapacaktır.
Motor soğukken karbon kanister valfi açılmayacaktır.
Motor soğukken, motor kontrol ünitesi, lamda sensörü verilerini, motor ısınana kadar görmezden gelir. Çünkü soğuk motoru zaten zengin karışımla çalıştırıyordur.
Radyatör fanını açıp kapatmak için, hararet sensöründen bilgi alınır. Bazı araçlardaysa, fanının devreye sokulup sokulmayacağı ayrı bir sıcaklık sensörü - switch'le kontrol edilir.



motor soğutma suyu sıcaklık sensörü çalışması parçaları yapısı
Tipik bir soğutma suyu sıcaklık sensörü soketinde iki pin bulunur, fakat soketinde 4 pin olanları da vardır. 
Bazı araçlarda su sıcaklık sensörlerinde iki kademeleri sıcaklık sensörü de kullanılmaktadır. Motor suyu sıcaklığı belirli bir değerin üzerine çıktığında, kontrol ünitesi, su sıcaklık sensörüne gönderdiği referans voltaj değerini değiştirerek, suyun sıcaklığını çok daha hassas ve net olarak ölçebilmektedir.


Hararet Müşürü Arıza Belirtileri Nelerdir ? (Su Sıcaklık Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?)

* Yüksek yakıt tüketimi, motorun zengin karışımla çalışması.
* Motor arıza lambasının yanması (lambda-oksijen sensörü kaynaklı olabilir).
* Sürekli zengin karışımla çalışma sebebiyle katalitik konvertör arızası, yüksek egzoz emisyon değerleri.

* Dalgalı rölanti devri, rölantideyken veya yolda giderken stop etme.



Motor Su Sıcaklık Sensörü Arızası ve Çözümü

Hararet müşürü arızalanırsa, elektronik kontrol ünitesi radyatör fanını çalıştırır. Yani radyatör fanının kendiliğinden çalışması gibi bir sorun olursa, hararet müşürünün (sıcaklık sensörünün) bozulmuş olma ihtimali yüksektir. Sensör bozulduğunda, ECU, motor su sıcaklığını hafızasında kayıtlı sabit bir sıcaklık değeri (95 derece) olarak okur, öyle var sayar.

Hararet müşürünün bozuk olup olmadığı katalog değerler referans alınarak sıcaklık-direnç ölçümüyle belirlenebilir. Bunu konunun uzmanları yapmalıdır. Eğer hararet müşürü bozuksa, aynı özellikteki yenisiyle değiştirilmelidir.

En sık görülen motor suyu sıcaklık sensörü arızası sebebi, sensör bağlantı kablolarındaki kopukluk, sensör soketindeki temassızlık, oksitlenme, kir-pas-çamur birikintisi gibi sebeplerdir.

Hararet sensörünün yanlış ölçüm yapması, radyatör fanının devreye girmesini engelleyebilir, motor aşırı hararet yapabilir. Bu durumda silindir kapak contası yanması, piston-segman aşınmaları meydana gelebilir ve büyük masraflar açabilir.

Motor elden geçirildiğinde ya da daha önce birkaç kez yüksek hararet sorunuyla karşılaşılmışsa, su sıcaklık sensörü değiştirilmelidir.

Motor Su Sıcaklık Sensörü (Hararet Müşürü) Arıza Kontrolleri

Sıcaklık ölçen NTC tipi bir sensörün besleme voltajı 5 volttur. Bu sensör motor soğutma suyu sıcaklık sensörü veya emilen hava sıcaklık sensörü olabilir. Voltmetreyle çıkış voltajı ölçülen sensörde, ölçüm sonucu 5 volt veya 0 volt olamaz,  olursa o sensör arızalı demektir.

COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Motor Su Sıcaklık Sensörü (Hararet Müşürü) Görevi Nedir? Arızası Nelerdir?
Motor Su Sıcaklık Sensörü (Hararet Müşürü) Görevi Nedir? Arızası Nelerdir?
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7EPhSLR0stm5Xz1amxr4_HwrrfvJwA2evg6S4QERfg3Qbd4YSLWy_wGSmPz1wr3nc9dzM8xhM-XS4-MQEd70Nm-IGtgkTbUTw5hEOvZVwz8HJCnXiE1vnOR9o4FsHEocD-b6CYueAMuA/s200/hararet+m%25C3%25BC%25C5%259F%25C3%25BCr%25C3%25BC.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7EPhSLR0stm5Xz1amxr4_HwrrfvJwA2evg6S4QERfg3Qbd4YSLWy_wGSmPz1wr3nc9dzM8xhM-XS4-MQEd70Nm-IGtgkTbUTw5hEOvZVwz8HJCnXiE1vnOR9o4FsHEocD-b6CYueAMuA/s72-c/hararet+m%25C3%25BC%25C5%259F%25C3%25BCr%25C3%25BC.JPG
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/03/motor-su-scaklk-sensoru-hararet-musuru.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/03/motor-su-scaklk-sensoru-hararet-musuru.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content