Motor Hacmi Nedir? Sıkıştırma Oranı Nedir Nasıl Hesaplanır?

(Silindir hacmi) Motor Silindir Hacmi Hesaplama Pistonun alt ölü nokta ile üst ölü nokta arasında süpürdüğü hacimdir. Yani silindir hacmi, s...

(Silindir hacmi)

Motor Silindir Hacmi Hesaplama
Pistonun alt ölü nokta ile üst ölü nokta arasında süpürdüğü hacimdir. Yani silindir hacmi, silindir çapı ile piston strokunun çarpılmasıyla bulunur.
Silindir hacmi= Silindir çapı x strok
Eğer silindir çapı, piston strokuna eşitse, buna kare motor denir. Bu tasarım oldukça yaygındır.

Bunun dışında strok piston çapıdan büyük veya küçük olabilir. Kısa stroklu motorlarda, silindir çapı piston strokundan büyüktür, bu motorlar yüksek devirlere çıkabilir.

Not: yanma odası hacmi, silindir hacmine dahil değildir.
Motor Hacmi Nedir Ne İşe Yarar Nasıl Hesaplanır?
Motor hacmi, motordaki her bir silindir hacminin toplamıdır. Yani motor hacmi, silindir hacminin silindir sayısıyla çarpılmasıyla bulunur.

Motor hacmi= Silindir hacmi x silindir sayısı

Motor hacminin büyük olması, o aracın aynı özelliklerdeki daha küçük motor hacimli olan muadilinden daha güçlü olduğunun bir belirtisidir.

Arabalarda motor hacmi genellikle modelin ismiyle beraber anılır. Örneğin bmw 320 ifadesine bakıldığında, 3 bmw’nin model olarak 3 serisi olduğunu, 20 ise 2 litre motora sahip olduğunu gösterir. Motor hacmi genelde 1200 1600 2000 motor şeklinde de söylenir. 1800 şeklinde söylenen, motor hacminin santimetreküp birimi olarak ifadesidir. Yani 1800 cc (CC: cubic centimeter : santimetreküp). Diğer en yaygın söylem ise 1.6 – 1.8 -2.0 şeklindedir, burada motor hacmi birimi 2 litredir. 4 silindirli bir motorda en verimli motor hacmi 2 litredir, her bir silindir hacmi 0,5 litre olmuş olur böylece.



Motor Hacmi Yakıt Tüketimi İlişkisi Nedir?
Bir aracın motor hacmi ne kadar büyükse, gücü ve yakıt tüketimi de daha fazla olacaktır. Daha büyük motor hacmi, daha fazla yakıta ihtiyaç duyar ve daha fazla güç sunar. Örneğin; 1,8 - 2,0litre veya lüks spor modellerdeki V8 V12 motorlar.

Eğer sıradan bir otomobil kullanıcısıysanız, işe eve veya arasıra tatile gitmek için bir otomobil alacaksanız, büyük motor hacimli araç almaya gerek yoktur. Ortalama 70 beygirlik 1,2 - 1,4 - 1,5 - 1,6 litre motor beklentilerinizi karşılayacaktır.

Eğer sportif sürüş beklentiniz varsa, motordan yüksek performans, tork, hız bekliyorsanız, bu durumda daha büyük motor hacimli araçlar uygun olacaktır. 

Otomobillerde yaygınlaşan yeni trend, "küçük motor hacmi, turbo besleme, direkt enjeksyion, düşük yakıt tüketimiyle beraber yeterli motor gücü" konseptidir.

Günümüzde otomobil üreticileri çok düşük motor hacimli turbo şarjlı motor üretmeye başlamıştır, örneğin 1 litre turbo şarjlı benzinli motor veya küçük şehir içi araçlarda 3 silindirli 800cc’lik motorlar gibi. Böylece daha düşük yakıt sarfiyatı sağlanırken, motorda yapılan iyileştirmeler ve turbo beslemesi sayesinde yeterince güç alınabilmektedir.

Binek (A – B – C segmenti orta sınıf) araçların motor hacimleri en yaygın 1.4 - 1.6 - 1.2 - 2.0 litredir. Daha üst sınıf lüks veya spor binek araç modellerinin motor hacimleri genelde 2 – 3 - 4 litre ve daha fazlasıdır. Sıra tipi 4 silindirden V tipi 12 silindirli motorlara kadar çeşitler bulunmaktadır.

Yük ve yolcu taşıyan ticari araçlarda dizel motorlar kullanılmaktadır. Kamyon motorlarının ve otobüs motorlarının hacimleri genelde 6 – 8 – 10 - 12 litre ve 6 silindirden 10 – 12 silindire kadar çıkmaktadır. 6 silindirli motorlar genelde sıra tipidir, 8 ve üzeri silindir sayısına sahip motorlar V tipidir.

Yanma Odası Hacmi Nasıl Hesaplanır ?
Motor silindirinde, piston üst ölü noktadayken, pistonun üst yüzeyi ile silindir kapağı arasında kalan boşluğa yanma odası hacmi denir. Hava-yakıt karışımı ilk bu odada yanarak patlar ve pistonu aşağı iter. Yanma odası hacmini, piston üst yüzeyinin şekli (çukurlu – kavisli yapısı), silindir kapağının şekli direkt olarak belirler.

Motorun sıkıştırma oranı ve motor hacmi biliniyorsa, yanma odası hacmi hesaplanabilir.

(Sıkıştırma Oranı ve Yanma Odası Hacmi)

Sıkıştırma Oranı Nedir Nasıl Hesaplanır ?
Silindirde iki hacim söz konusudur, silindir hacmi ve yanma odası hacmi. Motorun sıkıştırma oranı hesaplanırken bu iki hacim hesaba katılır. Sıkıştırma oranı= (silindir hacmi + yanma odası hacmi) / (yanma odası hacmi) formülüyle bulunur. Yani silindir hacmiyle yanma odası hacmini toplayıp, yanma odası hacmine böleriz.

Mazotun tutuşma sıcaklığı, benzinden daha yüksek olduğu için ve buji ile ateşlenmediği için, Dizel motorların sıkıştırma oranı, benzinli motorlardan daha yüksektir.

Benzinli motorların sıkıştırma oranı yaklaşık 9:1 ile 13:1 civarındadır (motor tipine göre değişir). Binek araç dizel motorların sıkıştırma oranıysa yaklaşık 15:1 ila 18:1 civarındadır. Ticari araçlarda, kamyonlarda sıkıştırma oranı daha fazladır (23:1 vb.)

Bir motorun sıkıştırma oranını arttırmak için, ya silindir hacmini büyütmek, ya da silindir hacmini sabit bırakarak, silindir kapağının yanma odasına bakan kısmının hacmini (şekli) değiştirmek gerekir.

(Bakınız:Temel Motor Bilgisi ve Motor Çeşitleri)

(Bakınız: Tüm Motor Parçaları ve Görevleri)

COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Motor Hacmi Nedir? Sıkıştırma Oranı Nedir Nasıl Hesaplanır?
Motor Hacmi Nedir? Sıkıştırma Oranı Nedir Nasıl Hesaplanır?
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiMJO7MXeQWDSx-MSE8IYzhfK2Dp9s9SJNzDzEargGAhuwvKIpOZY8TkEKbtvfgATlRC4XuCrgvS-D-jNdfQ7t5HF8I1zoDKi5Qtcq4vI3OOrLW4TKvK_OiIJdue2ABEUUhfvU_dVm33uw/s400/silindir+hacmi.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiMJO7MXeQWDSx-MSE8IYzhfK2Dp9s9SJNzDzEargGAhuwvKIpOZY8TkEKbtvfgATlRC4XuCrgvS-D-jNdfQ7t5HF8I1zoDKi5Qtcq4vI3OOrLW4TKvK_OiIJdue2ABEUUhfvU_dVm33uw/s72-c/silindir+hacmi.JPG
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/06/motor-hacmi-nedir-skstrma-oran-nedir.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/06/motor-hacmi-nedir-skstrma-oran-nedir.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content