SİLİNDİR KAÇAK TESTİ NASIL YAPILIR;
Silindir kaçak testi, sente konumunda olan silindirin buji yuvasından yanma odasına basınçlı hava vermek suretiyle hava kaçaklarının yerini ve kaçağa sebep olan arızalı parçanın kesin tespit edilmesi için yapılır.
Silindir kaçak testinin amacı, bir motorun yalnızca bujilerini sökerek piston, segman, silindir, emme supabı, egzoz supabı, kapak contasından kaçak ve yanma odasında çatlak olup olmadığının kesin olarak tespit edilmesini sağlar.
Böylece, çok az zaman harcayarak ve gereksiz masrafa girmeden arızalı parçaların kesin olarak tespit edilmesi sağlanır.Silindir kaçak testinin temel prensibi sente konumunda olan silindirin yanma odasına buji yuvasından basınçlı hava vererek, havanın kaçmasına sebep olan arızalı parçayı tespit etmektir. Bu test, özel silindir kaçağı test cihazı ile yapılabileceği gibi her tamircinin kendisinin yapacağı adaptör ile de sonuç almaşı mümkündür. Yanma odasına verilen havanın basıncının 7-14 bar (kg/cm2) olması gerekir.
Silindir Kaçak Testinin Yapılması ve Yorumlanması;
1- Motor çalışma sıcaklığına ulaşana kadar çalıştırılıp durdurulur.
2- Motorun bütün bujileri sökülür.
3- Karbüratör hava filitresi sökülür.
4- Radyatör kapağı açılır..
5- Karter havalandırma borusu sökülür.
6- Birinci silindir senteye getirilir.
7- Cihazın ayarı yapıldıktan sonra adaptörü, birinci silindir buji yuvasına takılır.
8- Yanma odasına basınçlı hava verilir,
9- Cihaz üzerindeki göstergeye bakılır. Göstergede % 5 kaçak okunması
normal kabul edilir. % 20 yi aşan kaçak miktarı motorun verimsiz çalıştığını
ifade eder. Bu durumda arızalı parçaların değişmesi gerekir.
10 - Kaçak miktarı tespit edildikten sonra, kaçağın yeri aranır.
- Karter havalandırmadan gelen hava, piston, segman ve silindirin
aşınma miktarım gösterir.
- Karbüratör hava boğazından hava sesi dinlenir. Hava sesinin
duyulması, emme supabından kaçak olduğunu gösterir.
- Egzoz borusu çıkışından hava sesi dinlenir. Hava sesinin duyulması,
egzoz supabından kaçak olduğunu gösterir.
- Radyatör içindeki soğutma suyu içinde hava kabarcıklannın görülmesi
yanma odasında çatlak olduğunu veya conta anzası olduğunu gösterir.
- Komşu silindirden hava çıkması conta arızasını gösterir.
11-Aynı işlemler sıra ile diğer silindirler için yapılır.
Atmosfer Basıncı, Vakum, Manifold Vakumu
a) Tanımı:Dünyayı çepeçevre saran hava tabakasına atmosfer denir. Atmosferde %21 oranında oksijen, % 78 oranında azot, % l oranında su buharı ve diğer gazlar bulunur. Atmosferin, deniz seviyesindeki l cm2 alana düşen ağırlığına da atmosfer basıncı denir ve değeri 1,033 kg/cm2 dir. Atmosfer basıncı deniz seviyesinden yükseldikçe azalır. Otuz kilometre yükseklikte ise yok denecek kadar azdır.
Atmosfer basıncının altındaki basınç değerlerine vakum denir. Vakum
kısaca düşük basınç demektir. Manifold vakumu ise, emme zamanında pistonların
silindir içinde meydana getirdiği vakumun, emme manifoldundaki etkisidir.
Önemi: Normal bir motorda, motor rölanti devrinde çalışırken manifold vakumunun
değeri 17 - 22 inç civa sütunudur. Manifold vakumu, gaz kelebeğinin açıklık durumuna göre belirli değerler alır. Bu vakumun ölçülmesi ile motor supapları,piston, segman, silindir aşıntıları, avans ayan, rölanti karışım ayan, supap açılma zamanlarının doğruluğu, egzoz sisteminde tıkanıklık olup olmadığım anlamak mümkündür.
Vakumu ölçen cihaza vakummetre denir. Vakummetre emme manifolduna
veya manifolddan vakum alan bir yere sızdırmaz olarak bağlanır.
Manifod Vakumunun Ölçülmesi ve Yorumlanması:
1- Motor çalışma sıcaklığına ulaşana kadar çalıştınlır.
2- Emme manifolduna vakummetre, motora da takometre bağlanır.
3- Marş vakumu ölçülür.
4- Motor çalışırken manifold vakumu ölçülür.
Marş Vakumunun Ölçülmesi:
Marş vakumu, motor hakkında ön fikir edinmek için ölçülür. Bu kontrol için;
- Endüksiyon Bobini yüksek voltaj kablosu sökülür.
- Gaz kelebeği kapalı, jikle kelebeği açık konuma getirilir.
- Emme manifoldu ile ilgili bağlantı uçları varsa (karter havalandırma gibi)
bağlantılar sökülerek delikleri kapatılır.
- Marşa basılarak manifold vakumu ölçülür. Ölçüm sırasında motor devri
100 devirden aşağıda olmamalıdır.
Vakummetrede okunan değer yüksek, cihazın ibresi sabit duruyor ise
motorun iyi durumda olduğu; değer düşük, ibre sabit ise bütün silindirlerde
kompresyon düşüklüğü tahmin edilerek işleme devam edilir.
Kullanıcı Yorumları
0 yorum:
Yorum Gönder