Direksiyon Zor Dönüyor – Direksiyon Sertleşmesi
Günümüz araçlarında kullanılan direksiyon sistemleri, direksiyonun döndürülmesini kolaylaştıran – yumuşatan ilave donanımlara sahiptir. Binek araçlarda en yaygın kullanılan direksiyon sistemleri;
-hidrolik direksiyon sistem ve
-elektrikli direksiyon sistemidir.
Direksiyon sistemindeki mekanik bağlantılarda meydana gelen bir arıza veya hidrolik – elektrikli direksiyon sisteminde meydana gelen bir sorun, direksiyonun aniden sertleşmesine (ağırlaşmasına), çok zor döndürülmesine sebep olabilir.
Direksiyon Sertleşmesi Neden Olur?
Direksiyon sertleşmesinin (zor dönmesinin) sebepleri şunlar olabilir;
* Ön lastiklerin havası basıncı azalmıştır, lastiğin biri inmiştir - patlamıştır veya lastik basınçları eşit değildir.
* Ön düzen ayarı bozuktur.
* Direksiyon bağlantı çubukları, levye kolları gibi parçalarda eğilme sıkışma olması.
* Direksiyon milindeki mafsalın bozulması sıkışması.
* Direksiyon rot kollarındaki rot başlarının aşırı sıkı olması, ayarsız olması.
* Süspansiyon sistemindeki parçaların (yay-amortisör-askı kolları (salıncaklar)-burçlar) sıkışmış olması, eğik yamuk olması (darbe vb. sebebiyle), sürtünerek çalışması. (yağlanabilir, gevşetilebilir, boşlukları ayarlanabilir).
* Direksiyon dişli kutusunun arızalanmış olması.
* Hidrolik direksiyonlu araçta direksiyon sertleşmesi varsa, hidrolik modül veya hidrolik pompa bozulmuş olabilir. Hidrolik pompa arızası bu konuda yaygındır, ayrıca hidrolik pompayı döndüren kayışın sağlamlığı ve gerginliği de kontrol edilmelidir.
* Hidrolik direksiyonda, hidrolik yağ azalmış-bitmiş olabilir. Kaputun altında hidrolik yağ kutusu vardır, buradan seviye kontrol edilebilir. Seviye azalmışsa, yağ kaçağı var mı diye kontrol edilmelidir.
* Kaster açısının fazla verilmiş olması.
* Amortisör arızalıdır.
* Elektrikli direksiyonlu araçlarda direksiyon sertleşmesi varsa, sigorta atmış olabilir, kablo kopması, soket çıkması gibi basit arızalar olabilir, elektrik motoru bozulmuş olabilir. Bazı elektrikli direksiyonlarda, sistem bazen geçici olarak takılı kalıp devreye girmemekte, gecikmeli olarak devreye girmektedir, böyle bir durumda aracı bir süre rölantide çalıştırmak ve yavaşça hareket ederek sistemin devreye girmesini beklemek işe yarayabilir.
Ayrıca duran araçta motoru devrini aşırı yükseltmek, aracı kesiciye sokmak gibi durumlarda direksiyon sertleşecektir, bir süre sonra kendiliğinden yumuşar.
Direksiyon sistemindeki mekanik, hidrolik veya elektronik sebeplerden kaynaklanan arızalar sonucu direksiyon sertleşmesinin çözümü için, araç lifte alınıp kaldırılmalı, tüm direksiyon – ön takım gözlemlenmeli, hareketli parçaların serbestçe çalışabildiği kontrol edilmelidir.
Hidrolik direksiyonlu araçta, yağ sızıntısı var mı, hidrolik pompa çalışıyor mu, direksiyon silindirinden sızıntı var mı diye bakılmalıdır.
Elektrikli direksiyonda tüm elektrik hattı ve elektrik motoru kontrol edilmelidir.
Aracın ECU’sü diyagnostik cihazına bağlanıp, arıza hafızası okunmalı-kontrol edilmelidir.
Sorununu mekanik olduğu düşünülüyorsa, direksiyon dişli kutusu ile, direksiyon mili bir birinden ayrılmalı, direksiyon simidinin rahatça dönüp dönmediğine bakılmalıdır, böylece sorun direksiyon simidi – kolonu – mafsalı grubundan mı, yoksa direksiyon dişli kutusu ve sonraki parçalarda mı diye bir ayrım yapılabilir.
0 yorum:
Yorum Gönder