Fren Kaliperi Nedir? Nasıl Çalışır? Kaliperli Disk Frenin Parçaları ve Yapısı

(Yüzer Kaliper) Fren Kaliperi Nedir? Fren kaliperi, janta dışarıdan bakıldığında diski bir el gibi kavramış gibi görünen, frenlemeyi meydana...

(Yüzer Kaliper)

Fren Kaliperi Nedir?
Fren kaliperi, janta dışarıdan bakıldığında diski bir el gibi kavramış gibi görünen, frenlemeyi meydana getiren hidrolik bir parçadır. Bazı araçlarda kaliperin kırmızı mavi gibi renklere boyanmış olduğu görülebilir.

Fren Kaliperi Nasıl Çalışır?
Fren pedalına basıldığında fren hidrolik boru ve hortumlarından gelen basınçlı fren hidrolik yağı, fren kaliperindeki bağlantı rekorundan girer, kaliper silindirinin içerisindeki pistona etki eder ve pistonu ileri iterek balataların fren diskine bastırarak sürtmesini sağlar.

Fren kaliper taşıyıcısı, direksiyon çatalına (aks taşıyıcı) sabitlenmiştir.

Kaliper gövdesinde iki adet rekor bulunur, biri hidrolik giriş rekoru diğeri ise hava alma rekorudur.
Fren kaliper çeşitleri iki tiptir; Yüzer Kaliperli ve Sabit Kaliperli.

(Kaliperin  Çalışması)

Yüzer Kaliperli Disk Frenin Yapısı ve Çalışması
Yüzer (hareketli) kaliperli disk frende, kaliper taşıyıcısı sabit, kaliper (pistonuyla beraber) hareketlidir. Yüzer kaliperli fren sisteminde, kaliperde sadece bir tarafta piston bulunur. Fren pedalına basıldığında, pistonun ileri hareket etmesiyle diske baskı oluşur, bu baskı-itmeyle, kaliper geri yönde kayarak, diskin diğer tarafındaki balatayı da diske bastırır, böylece fren diskinin her iki yüzeyine de balatalar bastırılarak frenleme gerçekleşir.

(Yüzer Kaliper Disk Fren Parçaları)

Yüzer kaliperli disk frenin parçaları şunlardır; Kaliper ve piston (hareketli), kaliper taşıyıcısı (braket) sabit, kaliper kayıcı pimleri (iki adet), balata tutucu klipsler, conta ve körükler, pullar vb.
Yüzer kaliperli disk fren özellikleri; oldukça basit yapılı, hafif, pislik tutmaz, söküp takmak kolaydır, balata değişimi kolaydır, en yaygın kullanın kaliper tipi yüzer kaliperli disk frenlerdir.

Sabit Kaliperli Disk Frenin Yapısı ve Çalışması
Sabit kaliperli fren sisteminde, kaliper taşıyıcı ve kaliper sabittir. Bu sistemde fren diskinin her iki yanında da kaliper pistonu bulunur. Yani yüzer kaliperli frende tek kaliper pistonu vardır ve kaliper hareket ederek çalışır; sabit kaliper sistemindeyse iki adet (diskin önünde ve arkasında) kaliper pistonu vardır ve kaliper hareket etmez sabittir.

(Sabit Kaliper)

Frene basıldığında, diskin ön ve arka yüzyindeki karşılıklı bulunan kaliper pistonları hidrolik basınçla ileri hareket eder, tam ortada bulunan fren diskine iki yandan da baskı yapar ve balataları diske sürterek frenlemeyi gerçekleştirir.

Fren hidrolik yağı kaliper girişindeki rekordan giriş yapar ve gövde içindeki kanalla her iki pistona etki eder.

Sabit kaliperli disk frenin özellikleri; yapısı büyüktür, hava sirkülasyonu az olduğundan soğuması kolay değildir (yüksek sıcaklık frenlemeyi olumsuz etkiler), yaygın olarak kullanılmaz.

Disk Fren Balata Boşluk Ayarı
Kaliperli disk fren sisteminde, balata-piston ile disk arasındaki boşluk yaklaşık 0,15 mm’dir.  Balata ile disk arasındaki bu boşluk kendiliğinden otomatik olarak ayarlanır, ayrıca bir ayar gerektirmez.

Kaliper silindirinin içerisinde, silindir ve piston arasında esnek bir keçe bulunur. Bu keçe hem silindirin içerisindeki hidrolik yağın dışarı sızmasını engeller (sızdırmazlık), hem de esnek yapısı sayesinde balata-disk boşluğunu her zaman sabit tutar.

(Piston körüğü ve fren boşluk ayarı)

Piston keçesi boşluğu şu şekilde ayarlar: Fren pedalına basılır, hidrolik yağ pistonu ileri iter. Pistonun ileri hareketiyle, silindirin iç kısmında sabit duran keçenin pistona temas eden kısmı, pistonun hareket miktarınca ileri doğru esner. Elastik malzemeye çektiğimizde uzar ve bıraktığımızda eski haline hemen geri döner (esnek lastik gibi). Burada da frenleme anında esneyen piston keçesi yüklenmiş-gerilmiş haldedir ve fren pedalı bırakıldığında hemen eski haline dönmek ister. Fren pedalı bırakıldığında ve hidrolik basınç düştüğünde, piston körüğü, esnediği mesafe kadar pistonu geri çeker, işte bu mesafe fren boşluğudur.

Zamanla balatalar aşınır ve bu aşınma balatanın diske ulaşması için daha fazla mesafe kat etmesini gerektirirdi, yani balata ve disk arasındaki boşluk artardı, bu durumda balatalar aşındıkça sürekli boşluk ayarı yapmak gerekirdi. Ama buna gerek yoktur. Piston keçesi, pistonun ne kadar ileri gideceğini etkilemez, ne kadar geri geleceğini etkiler. Eğer piston, piston keçesinin esneme miktarından daha fazla ileri giderse, piston keçesi piston üzerinde kayar. Fren bırakıldığındaysa; piston, sadece keçenin esneme miktarınca geri gelir. Yani bitik balata da takılsa yeni balata da takılsa, fren pedalına bir kez basıldığında, fren boşluğu bu elastik piston keçesi sayesinde ayarlanmış olacaktır.


COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Fren Kaliperi Nedir? Nasıl Çalışır? Kaliperli Disk Frenin Parçaları ve Yapısı
Fren Kaliperi Nedir? Nasıl Çalışır? Kaliperli Disk Frenin Parçaları ve Yapısı
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiezwY9dFUM_clwZXdPg0ECzsxewDGaqRthrSJu20zYop7nd16doovmhBPL3Lc1VcdeDOR7QQq5iRTkLr-UQSPFXxRmRgkJbkWGeil069ar-v5a0DSuvU57qSnkTJ6iBG8F6f9YXVpHrHo/s400/kaliper.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiezwY9dFUM_clwZXdPg0ECzsxewDGaqRthrSJu20zYop7nd16doovmhBPL3Lc1VcdeDOR7QQq5iRTkLr-UQSPFXxRmRgkJbkWGeil069ar-v5a0DSuvU57qSnkTJ6iBG8F6f9YXVpHrHo/s72-c/kaliper.JPG
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/08/fren-kaliperi-nedir-nasl-calsr.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/08/fren-kaliperi-nedir-nasl-calsr.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content