Dizel Partikül Filtresi Nedir? Ne İşe Yarar? Nasıl Çalışır?

Dizel Partikül Filtresi Nedir? Dizel araçlarda yanma sonucu oluşan, egzoz gazında bulunan siyah partikülleri filtreleyen parçaya partikül fi...

Dizel Partikül Filtresi Nedir?
Dizel araçlarda yanma sonucu oluşan, egzoz gazında bulunan siyah partikülleri filtreleyen parçaya partikül filtresi denir. Görevi egzoz gazını partiküllerden temizleyerek, egzoz partikül emisyonunu düşürmektir. Dizel partikül filtresi sadece dizel araçlarda bulunur.

(Bkz: Partikül Filtresi Arızası ve Arıza Uyarısı)
(Bkz: Partikül Filtresi Dolması ve Partikül Filtresi Temizliği)

Dizel araçlarda özellikle gaz pedalına fazla basıldığında ani hızlanmalarda, yani motorda zengin karışım olduğunda (fazla yakıt-az hava) egzozdan çok fazla partikül yayılır. Aslında bu partiküller, yanma odasında yanmaya zaman-fırsat bulamamış karbon parçacıklardır.
Egzozdan çıkan partiküller yaklaşık 0,1 mikron büyüklüğündedir. Partikülün yapısı büyük oranda karbon (C) ve hidrokarbondan (HC) oluşur.

(Partikül Filtresinin Çalışması, partiküllerin filtrelenmesi)

Dizel Partikül Filtresi Nasıl Çalışır?
Dizel partikül filtresinin yapısı metal silindirik-elips bir gövde şeklidedir. Partikül filtresinin içerisinde, üzerinde değerli metaller emdirilmiş seramik petek yapılı bir blok bulunur. Yapı olarak katalitik konvertör petek bloğuna benzese de, partikül filtresinin bloğunda bulunan kanalların bir ucu açık diğer ucu kapalıdır. Kanalın açık ucundan giren egzoz gazları, diğer ucun kapalı olması sebebiyle dışarı çıkamaz, bu yüzden kanalın geçirken olan yan duvarından ucu açık kanala geçerler ve bu geçiş sırasında üzerlerindeki partikülleri, ucu kapalı olan kanalda bırakırlar, ucu açık kanala geçen egzoz gazları egzoz hattından atmosfere salınırlar.

(Oksidasyon katalizörü - Partikül Filtresi - Susturucu)

Partikül filtresinden egzoz gazlarının geçirilmesiyle, ucu kapalı olan kanalların özellikle uç-dip kısmında zamanla partiküller birikir. Normalde egzozdaki sıcaklıkla ve kimyasal reaksiyonla bu partiküllerin bir kısmı zaten yakılır fakat, büyük kısmı yakılamadan kalır. Biriken bu partiküller yakılmazlarsa, zamanla partikül filtresinin dolarak tıkanmasına sebep olurlar. Motor kontrol ünitesi (ECU) sürekli olarak partikül filtresinin doluluk oranını takip eder. Bunun için partikül filtresinin giriş ve çıkışında egzoz gazı sıcaklık sensörü ve giriş ve çıkış basıncını ölçen egzoz gazı basınç farklı sensöründen sinyaller sürekli değerlendirilir.

Partikül filtresi egzoz hattında katalizörden hemen sonra bulunmaktadır. Yeni nesil dizel araçlarda partikül filtresi ve katalizör tek parça halinde bir gövde içerisinde de bulunur ve turbonun hemen ardındadır. Euro 5 emisyon normları gereği, euro 5 araçlarda partikül filtresi bulunması zorunludur.

(Partikül Filtresinin Çalışması)

Motorun egzoz hattında sırasıyla şu parçalar bulunur: egzoz manifoldu, turbo şarj, oksidasyon katalizörü (katalitik konvertör), partikül filtresi, bir veya iki tane susturucu.

Yeni  araçlarda artık günümüzdek oksidasyon katalizörü ve dizel partikül filtresi tek bir  metal kutuda bir arada bulunur. Buna kaplamalı dizel partikül filtresi (DPF) denir. Kutunun içerisinde ilk kısımda oksidasyon katalizörü peteği, hemen ardındaysa dizel partikül filtresi peteği bulunur.

Dizel Partikül Filtresi Çeşitleri Nelerdir?

a) Katkılı Dizel Partikül Filtresi
Bu sistemde, oksidasyon katalizörü ve dizel partikül filtresi ayrı arı bulunur. Dizel partikül filtresi, oksidasyon katalizöründen sonra, egzoz borusu üzerindedir. Dizel partikül filtresi motordan uzak olduğu için, özellikle düşük devirli şehir içi kullanımlarda egzoz gazı sıcaklığı düşer, partikül yakma işlemi sırasında partiküllerin yanması zorlaşır.

Partiküller 600 santigrat derecede tam verimle yanar. Bu sebeplerle, partikül filtresindeki partiküllerin yakma-yenileme işlemi sırasında daha düşük sıcaklıkta (500 derece) yanması için, ayrı bir depoda tutulan bir katkı maddesi, mazota karıştırılır. 1 litre katkı maddesi, 2800 litre mazota yeterli olur. Karışımın ayarlanması ve miktarı ECU kontrolünde ek donanımlarla gerçekleştirilir. Bu eski sistemdir, günümüzde binek araçlarda bu sistem bırakılmış, daha iyi olan kaplamalı dizel partikül filtresine geçilmiştir.

(Katkılı tip ve Kaplamalı Tip Dizel Partikül Filtresi)

b) Kaplamalı Dizel Partikül Filtresi
Kaplamalı dizel partikül filtresinde, oksidasyon katalizörü ve dizel partikül filtresi tek bir metal gövde içerisinde bulunur. Günümüzdeki yeni nesil dizel araçlarda bu partikül filtresi kullanılır. Metal gövde içerisinde ilk kısım oksidayson katalizörü peteği, hemen önündeki kısımdaysa dizel partikül filtresi peteği bulunur. 



Partikül filtresi ve oksidasyon katalizörünün tek metal kutuda turbo şarjın hemen sonrasında motora çok yakın konumda bulunması sayesinde, egzoz gazları daha sıcak olarak partikül filtresine etkir ve böylece partiküllerin yakılması ve temizlenmesi kolaylaşır. Bir katkı maddesine gerek kalmaz.

(Kaplamalı Tip Dizel Partikül Filtresi)

Aşağıda konu kaplamalı dizel partikül filtresi (oksidasyon katalizörü+partikül filtresi) üzerinden anlatılacaktır.

Dizel partikül filtresinde bulunan sensörler şunlardır:
*2 adet egzoz gazı sıcaklık sensörü; biri giriş tarafında, biri çıkış tarafında. (Eğer kaplamalı dizel partikül filtresiyse, yani oksidasyon katalizörü ve partikül filtresi tek metal kutu içerisindeyse 3 tane sıcaklık sensörü kullanılır; bir girişte, bir gövde üzerinde oksidasyon peteği ve filtre peteği arasında, bir de gövdeden sonra çıkışta)

*1 adet egzoz gazı basınç farkı sensörü; bu sensörün iki adet boru-hortum ucu vardır, bir ucu partikül filtresinin giriş kısmında, diğer ucu çıkış kısmındadır, böylece iki nokta arasındaki basınç farkını algılar.

*1 adet lamda (oksijen) sensörü kaplamalı dizel partikül filtresinin giriş kısmında bulunur. Bazı araçlarda çıkışta da ikinci bir lamda sensörü bulunabilir.
  
Partikül filtresinin dolması-tıkanması, egzoz gazlarının motordan çıkışlarına karşı bir direnç oluşturur. Motordan egzozun zor çıkması, aracın çekişini düşürür, yakıt sarfiyatını arttırır, egzoz hattında (turbo ve katalizörde) aşırı sıcaklık artışına sebep olur.

Motor kontrol ünitesi (ECU), partikül filtresinin doluluk miktarını, egzoz gazı basınç farkı sensöründengelen sinyaller sayesinde ve egzoz gazının debisinin hesaplanmasıyla algılar. Egzoz gazı basınç farkı sensörü, egzoz basıncını iki ayrı noktadan ölçer; partikül filtresinin girişindeki basınç, ve filtrenin çıkışındaki basınç. Basınç farkı yoksa, partikül filtresi dolmamış, basınç farkı fazlaysa filtre dolmuş demektir.


Partikül filtresinin doluluk oranının hesaplanmasında, motora giren havanın kütlesi, egzoz gazının sıcaklığı ve egzoz gazının debisi ECU tarafından hesaplanır, basınç farkı da hesaba katılarak bir yorumlama yapılır.

(Bkz: Partikül Filtresi Arızası ve Arıza Uyarısı)

(Bkz: Partikül Filtresi Dolması ve Partikül Filtresi Temizliği)

COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Dizel Partikül Filtresi Nedir? Ne İşe Yarar? Nasıl Çalışır?
Dizel Partikül Filtresi Nedir? Ne İşe Yarar? Nasıl Çalışır?
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEibDcoO5Ryvps536lhemlZHYwAGtgCkANMOmWw4FS1QsXHFyZsTmIHPZcSvwMpAkOInNOtrGIvcKAj07agRcA0_XXmOG2v7VKLeD0lull37PqCGcZBtBi3Qfc9nr2MxxDVopjO0fbWLoUM/s400/partikul+filtresi.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEibDcoO5Ryvps536lhemlZHYwAGtgCkANMOmWw4FS1QsXHFyZsTmIHPZcSvwMpAkOInNOtrGIvcKAj07agRcA0_XXmOG2v7VKLeD0lull37PqCGcZBtBi3Qfc9nr2MxxDVopjO0fbWLoUM/s72-c/partikul+filtresi.jpg
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/07/dizel-partikul-filtresi-nedir-ne-ise.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/07/dizel-partikul-filtresi-nedir-ne-ise.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content