Turbo Nedir? Turbo Şarj Sistemi Çalışma Prensibi

Turbo Nedir Ne İşe Yarar? Günümüzde hem dizel motorlarda hem de benzinli motorlarda, aşırı hava beslemesi dediğimiz egzoz turbo şarjı kullan...



Turbo Nedir Ne İşe Yarar?

Günümüzde hem dizel motorlarda hem de benzinli motorlarda, aşırı hava beslemesi dediğimiz egzoz turbo şarjı kullanılmaktadır. Egzoz manifoldundan hemen sonra egzoz hattına bağlanan turbo, egzoz gazlarından hareket alır ve bu hareketle temiz havayı basınçlı olarak emme manifolduna-yanma odasına göndererek yanma verimini ve motor gücünü arttırır.
Turbo şarj motorun çalışmaya başladığı andan itibaren çalışır, fakat gönderdiği basıncın atmosfer basıncını (1 bar’ı) geçip maksimuma ulaşması için daha hızlı dönmesi gerekir, bunun için de motor devrinin dizel motorlarda 1750-2000 deviri geçmesi gerekir. Yani turbo şarj  belirli bir devirden sonra motora maksimum basınçlı hava göndererek torkun artmasını sağlıyor. Araç sürücülerinin çekişin artmasıyla “turbo devreye girdi” dedikleri olay, turbonun maksimum basınca ulaşmış olmasıdır. Aslında turbo hep devrededir.

Buna rağmen turbo şarjın araçta en çok kullanılan devir aralıklarında (1500-3000) yeterli hava beslemesini yapması için çeşitli geliştirmeler yapılmıştır, örneğin değişken geometrili turbo şarj, düşük-orta motor devirlerinde de yeterli basınçlı hava beslemesini yapabilmekte, torku arttırmaktadır.

(Bakınız: Turbo Arızası ve Belirtileri)

Turbo Dizel Motor

Dizel motorlar fazla havayla yani hep fakir karışımla çalışırlar. Dizel motorda yanma odasına ne kadar çok hava (oksijen) girerse, motorun torku o kadar artar. Benzinli motorların devri, hava miktarını kontrol ederek ayarlanırken, dizel motorların devri yakıt miktarı ayarlanarak ayarlanır. Bir dizel motorda enjektörlerin püskürttüğü yakıt miktarı artarsa, motor devri de artar. Fakat eskiden kullanılan atmosferik dizel motorlarda, belirli bir devirden sonra ne kadar yakıt  püskürtülse de, motor yeterince hava alamadığından (yüksek devir, hava süresini kısaltıyor), motorun torku hızla düşmekte ve yeterince motor performansı alınamamaktaydı, üstelik püskürtülen yakıt tam olarak yakılamadığından, atmosferik dizel motorlar çok yakmaktaydı.

Turbo şarjlı (aşırı hava beslemeli) dizel motorlardaysa, yüksek basınçlı hava belirli devirden sonra sürekli olarak yanma odasına gönderildiğinden, motora yeterince hava(oksijen) girer ve motorun yanma verimi ve performansı artar. Turbo dizel motorların verimi, atmosferik dizel motorların veriminden %40-%50 daha fazladır. Tork yüksek, gürültü az, yakıt sarfiyatı düşüktür.



Turbo Benzinli Motor (Direkt Enjeksiyonlu Benzinli Turbo Motor)

Artık turbo hava beslemesi sadece dizel motorlarda değil, benzinli motorlarda da kullanılmaktadır. Atmosferik benzinli motorlar yerlerini turbo motorlara bırakırken, benzin enjeksiyonu da emme kanallarına enjeksiyon yerine, direkt silindirin içerisine püskürtme şeklinde olmaktadır. 1500 rpm motor devirlerinden itibaren yeterli basınçta hava beslemesi yapabilen turbo şarj üniteleri, benzinli motorlarda ciddi tork artışları sağlamıştır.

Turbo Şarj Çalışma Prensibi

Turbo şarj (egzoz turbo şarjı), egzoz manifoldundan çıkan basınçlı egzoz gazlarının hareketini, turbonun türbin kanatçıklarına çarptırarak döndürür, türbin milinin diğer ucunda bulunan kompresör kanatçıklarıysa, dışarından temiz havayı emer ve basınçlandırarak intercooler’a, oradan da emme manifolduyla yanma odasına gönderir. Turbo şarjlar, temiz havayı yaklaşık 2 - 2,5 barlık mutlak basınçla emme manifolduna gönderirler. Böylece egzoz gazıyla yok olan enerji tekrar kullanılarak motor performansı 2 katına çıkarılabilmiştir.

(Bkz: Turbo Gecikmesi ve Blow Off Valfi)


Turbonun Yağlanması ve Soğutulması

Turbo şarjdaki türbin mili çok yüksek devirlerde (dakikada 60 bin -200 bin) döner. Bu sebeple çok iyi yağlanması gerekir. Turbo şarjın yağlanması motor yağıyla yapılır, bir yağ borusu-hattı turbo şarjın gövdesindeki yağ girişinden girer ve gövde içindeki mil yataklarını yağladıktan sonra motora döner. Yağ sürekli devirdaim ederek turboyu yağlar ve ayrıca soğutulmasını da sağlamış olur.  

Bazı turbo şarj tiplerinde, turboyu soğutmak için motor soğutma suyu da kullanılır. Su, turbonun gövdesinde dolaştırılır.

Su soğutmalı turbo  şarjların avantajı: Motor stop edildiğinde, turbo kanatçıkları (turbo mili) bir süre daha dönmeye devam eder, fakat motor yağı dolaşımı durmuştur, bu durumda turbo mili soğutulmadan ve yağlanmadan çalışmaya devam etmiş olur ki, bu durum turbo miline ve yataklarına zarar verir. Su soğutmalı sistemlerdeyse, motor stop edilse ve su devir daimi dursa bile, sıcaklık farkından dolayı su hareket etmeye devam eder (ısınan su yukarı doğru akar-hareket eder), böylece su dolaşımı kendiliğinden olduğu için, turbo soğutulmuş olur.



Turbo Basıncının Ayarlanması


Motorun iyi performans (tork) vermesi için her devir aralığında yeterli basınçta hava ile beslenmesi gerekir. Motor devri düşük olduğunda (500-1500 rpm) yavaş dönen turbo kompresör kanatçığının yetersiz olan hava beslemesi torkun düşmesine sebep olur. Motor devri çok yükseldiğindeyse (dizellerde 4000 -5000; benzinlilerde 4000-7000 rpm), turbo kompresör kanatçıkları çok hızlı döndüğünden, basınç aşırı artar. Bu durumun dengelenmesi gerekir.

Turbonun Aşırı Basıncını Önlemek İçin:

Wastegate valfi (Basınç Sınırlama Valfi) (by-pass kanalı) veya 

Değişken türbin geometrili turbo(değişken kanatçıklı turbo) (VTG) kullanılır.

Düşük Motor Devirlerinde Turbo Basıncının Arttırmak İçin:

Değişken türbin geometrili turbo(değişken kanatçıklı turbo) (VTG) 

veya

Twin-Scroll Turbo kullanılır.

Arıca turbo benzinli motorlarda "Turbo Lag" 'i (turbo gecikmesini) önlemek için de;

Blow Off Valfi (Hava Devir Daim Valfi) kullanılır.


Donanım olarak genelde konsept şu şekildedir:
twinscroll + westgate  
Değişken kanatçık (vgt) + wastegate

Turbo Şarjın Parçaları ve Görevleri

Turbo şarj, türbin muhafazası, kompresör muhafazası ve gövde-yatak olmak üzere üç temel kısma ayrılır.

(Turbo şarj parçaları)

Türbin Muhafazası ve Türbin Kanatçıkları

Egzoz manifoldundan gelen gazların girdiği kısım türbin muhafazasıdır. Burada bulunan türbin fanına, yüksek hızlı ve sıcak egzoz gazları çarparak, büyük bir hızla döndürür ve çıkış kanalından turboyu terk eder.. Trübin fanının dönmesiyle, türbin mili ve türbin miline bağlı olan diğer taraftaki kompresör fanı da döner. Kısaca turbonun hareketinin oluştuğu kısım türbin kısmıdır.

Kompresör Muhafazası ve Kompresör Kanatçıkları

Milin dönmesiyle birlikte, temiz hava tarafındaki kompresör muhafazasının içinde bulunan  türbin fanı da büyük bir hızla döner. Fanın dönmesiyle, hava filtresinden gelen temiz hava kanatçıkların arasına dolar ve büyük bir hızla üflenir, bunun sonucunda basınçlı temiz hava turbo kompresöründen intercooler’a  basılmış olur.


Turbo Gövdesi (Yatak)

Türbin milinin bulunduğu, tüm parçaların üzerinde toplandığı ana gövde kısımdır.  Gövdenin içinde yataklar, burçlar ve yağ kanalları vardır. Türbin milinin aşınmadan-sürtmeden dönebilmesi için çok iyi bir yağlamayla, yataklarda yağ filmi oluşturulmalıdır. Aksi halde mil yanar ve kilitlenir. Bu kısımda, mile yataklık, yağlama ve soğutma görevleri yerine getirilir.


Intercooler Nedir Ne İşe Yarar?

Dışarıdan emilen temiz hava, turbo şarjın kompresöründe basınçlandırılırken, turbonun çok sıcak olmasından dolayı ısınır, ısınan hava genleşir, yoğunluğu azalır, yoğunluğu azalan havanın içerisindeki oksijen miktarı azalır (örneğin 1litre sıcak havanın içerisinde 3 birim oksijen varsa, 1 litre soğuk havanın içerisinde 7 birim oksijen vardır). İçerisinde az oksijen bulunan havayı yanma odasına göndermek istemeyiz çünkü bu verimi düşürür. Bu sebeple turbo şarjlı motorlarda, soğutma suyu radyatörünün önünde bir intercooler radyatörü vardır, sıcak hava bu intercooler radyatörünün içerisinden geçerken soğur, çünkü dışarıdan çarpan soğuk hava radyatörü soğutur.  Soğuyan basınçlı temiz havanın yoğunluğu (yoğunluk: birim hacimdeki madde miktarı, bizim için burada oksijen) artar, hava  artık motora gönderilebilir. Önemli olan yanma odasına gönderilen havanın kütlesini arttırmaktır, bu da sıcaklığa, basınca ve deniz seviyesinden yüksekliğe bağlıdır.


COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Turbo Nedir? Turbo Şarj Sistemi Çalışma Prensibi
Turbo Nedir? Turbo Şarj Sistemi Çalışma Prensibi
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_bKFPwiV3894dGPTQccwjqLLjq6SgUy0xmgoMhi60zCibs28Cr0yVOflq4_8R76Er61S9H54_2ieUozFQE-My_HmCK77yfWC_ew_PUZHSJuPkA2zPMRivnK3Z_W0KkahPQU97IWl6LD4/s400/turbo+sarj+sistemi.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_bKFPwiV3894dGPTQccwjqLLjq6SgUy0xmgoMhi60zCibs28Cr0yVOflq4_8R76Er61S9H54_2ieUozFQE-My_HmCK77yfWC_ew_PUZHSJuPkA2zPMRivnK3Z_W0KkahPQU97IWl6LD4/s72-c/turbo+sarj+sistemi.JPG
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/06/turbo-nedir-turbo-sarj-sistemi-calsma.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/06/turbo-nedir-turbo-sarj-sistemi-calsma.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content