Dizel Araç Nedir Nasıl Çalışır? Dizel Motor Çalışma Prensibi

  (Dizel Toyota Corolla) Dizel Motor Çalışma Prensibi Bir dizel motor dört (emme-sıkıştırma-yanma-egzoz) zamanlı olarak çalışır. Motorda iş,...

 
(Dizel Toyota Corolla)

Dizel Motor Çalışma Prensibi
Bir dizel motor dört (emme-sıkıştırma-yanma-egzoz) zamanlı olarak çalışır. Motorda iş, yanma zamanında patlayarak yanan mazot-hava karışımının oluşturduğu basıncın, pistonu aşağı itmesi ve biyel kolunun krank milini döndürmesinden elde edilir.

Yanma için üç temel bileşen gereklidir: yakıcı (hava-oksijen), yanıcı (mazot) ve sıcaklık (sıkıştırma sonucu oluşan sıcaklık). Dizel motorda yanma şu şekilde gerçekleşir; piston sıkıştırma zamanında havayı sıkıştırır ve havanın basıncı ve sıcaklığı artar, çok sıcak havanın içerisinde sıkıştırma zamanında yakıtın basınçlı olarak püskürtülmesiyle, yakıt tutuşarak yanar.  Mazotun yanabilmesi için silindirde sıkıştırılan havanın en düşük 400-500 oC sıcaklık gerekir. 

Öncelikle (Bakınız: Temel Motor Bilgisi)
(Bakınız: Tüm Motor Parçaları ve Görevleri)

(Dizel motorun çalışma prensibi 4 zamanı)


Havanın %78’i Azot ve %21’i oksijendir, dizel motorda silindirlere ne kadar çok hava (oksijen) alınabilirse, yanma-performans o kadar artacaktır. Bununla beraber havanın çoğu azot olduğundan, yanma sırasında oksijenle(O) azotun(N) reaksiyona girmesi sonucu dizel motorlarda çok fazla zararlı azotoksit (NOx) emisyonu açığa çıkar.

Yeni Nesil Dizel Araçlar
Yeni nesil dizel yakıt sistemlerinde, motorlarda bir çevrimde  enjektörler yakıtı bir kerede değil, kademeli olarak (2-3) kerede püskürtebilmektedirler (piezo enjektörlerle bu sayısı 5-6 keze çıkar), böylece çok iyi bir karışım ve vuruntusuz (detonasyonsuz) yumuşak bir yanma meydana gelir. Sıkıştırma zamanında yapılan ön ve ana enjeksiyonla yanmanın kademeli başlatılması sağlanır, basınç kademeli olarak yükselir ve ani basınç yükselmesinin oluşturduğu titreşim (çekiçleme etkisi) azaltılmış olur, böylece motorun daha az titreşimli ve verimli çalışması sağlanır. Bu sebeple yeni nesil dizel motorlar daha sessiz çalışırlar.

Ön ve ana enjeksiyonun dışında, enjektörler egzoz zamanında da gerektiğinde çok az bir miktar yakıt püskürtebilmektedirler (ardıl-geç enjeksiyon), egzoz zamanında püskürtülen mazot, partikül filtresinde ve oksidasyon katalizöründe, yanmamış hidrokarbonların ve partiküllerin yakılmasında kullanılır. Böylece egzoz emisyonları düşürülür.

İyi bir dizel motor performansı için yakıtın enjektörlerden basınçlı ve atomize olmuş şekilde püskürtülmesi ve havayla çok iyi karışması gerekir. İyi atomize olmuş yakıt ve bol hava bir dizel motorun maksimum tork vermesini sağlar.

(Bakınız: Common Rail Yakıt Sistemi)
(Bakınız: Common Rail Enjektörler)

Dizel Motorun Benzinli Motordan Farkları
Dizel motorun benzinli motordan temel farkları: Sürekli fakir karışımla çalışması yani yanma odasına fazla hava alınması, hava yakıtın sıkıştırılarak kendinden patlatmalı olarak yakılması (dizel motora kendinden patlamalı motor da denir) ve motorun gücünün (hava yerine) yakıtı kontrol ederek ayarlanmasıdır. Benzinli motorlar buji kıvılcımıyla ateşlenir.

Dizel motorun gücü, gaz pedalına basılma miktarına göre enjektörlerin açık kalma süreleri arttırılıp azaltılarak, püskürtülen yakıt miktarının ayarlanmasıyla değiştirilir. Eski mekanik pompa ve enjektörleri olan dizel motorlarda bu ayarlama, dizel pompanın (regülatörü ile) basma miktarı  ve basınç değiştirilerek ayarlanıyordu. Günümüzde dizel yakıt sistemi tamamen elektronik kontrollü olarak (common railveya pompa enjektör) çalıştırılmaktadır.

Dizel motorların sıkıştırma oranı (15:1 - 20:1), benzinli motorlardan (10:1 - 12:1) daha fazladır.

Dizel motor, ilk çalıştırmada benzinli motordan daha geç ısınır (kalorifer), bunun sebebi dizel motorlarda genelde alüminyum yerine dökme demir bloklar kullanılmasıdır (yüksek sıkıştırma oranına dayanıklı olsun diye), dökme demir bloklu dizel motorlar daha ağırdır, dökme demirin ısı kapasitesi daha yüksektir (yani daha fazla ısı emer-saklar), böylece motor suyu daha geç ısınır, kalorifer daha geç ısıtır. Bazı modellerde bu sorunu çözmek için elektrikli ısıtıcılar kullanılmıştır.

Turbo Dizel Motor Çalışma Prensibi 
Günümüz dizel motorlarının tamamı turbo şarjlıdır. Egzoz turbo şarjı motordan çıkan basınçlı egzoz gazlarının turbo türbin kanatçıklarını döndürmesi ve oradan egzoz borusundan dışarı atılmasıyla çalışır. Turbo şarjın kompresör kanatçıklarıysa, dışarıdan temiz havayı alıp basınçlandırarak intercooler’a gönderir, intercooler havanın soğumasını sağlayarak silindirlere daha fazla hava girmesini sağlar (soğuyan hava yoğunlaşır), intercooler’dan gelen basınçlı serin hava yanma odasına gönderilir. Turbo şarjlı motorlarda performans (tork ve beygir gücü) yaklaşık %40 artar, yakıt tüketimi büyük ölçüde azalır ve egzoz emisyonları düşer.

(Bakınız: Turbo Şarj ve Turbo Dizel Motor)

Dizel motorda sıkıştırma zamanının sonunda piston üst ölü noktaya çıktığında, yanma odasındaki sıcaklık yaklaşık 900 oC çıkar ve yüksek basınçla birlikte, enjektörden püskürtülen mazot kendi kendine patlayarak (buji kullanılmadan) yanar. Çekiş kuvveti (tork) ön plandadır, yük taşıma kapasiteleri yüksektir, daha az yakarlar ve daha ekonomiktirler, daha gürültülü ve daha az konforludurlar.

Dizel motorlarda yapılan bazı düzenlemelerle, dizel motorlarda Doğal gaz, biyodizel ve bitkisel yağlar alternatif yakıt olarak kullanılabilir. Doğal Gaz, bazı düzenlemeler yapıldıktan sonra hem otto (benzinli-buji ateşlemeli) hem de dizel motorlarda kullanılmaktadır. Örneğin: Çevre dostu doğal gazla çalışan belediye otobüsleri.

Eski tip dizel motorlarda genelde ön yanma odalı dizel enjeksiyon sistemi kullanılmaktaydı, bu sistemde yanma daha yavaş, motorun gürültüsü az fakat yakıt sarfiyatı daha fazlaydı.

Günümüz dizel motorlarındaysa özellikle dizel binek ve dizel hafif ticari araçların motorlarında, common rail direkt enjeksiyon sistemi kullanılmaktadır. Yakıt çok yüksek basınçlarla (1600 – 2600 bar) yanma odasına direkt olarak püskürtülür, enjeksiyon miktarı çok hassas bir şekilde ve kademeli olarak ayarlanabilir, çok daha verimli bir yanma sağlanır ve çok iyi bir yakıt ekonomisi elde edilir. Yüksek yakıt basıncının oluşması için, hareketini eksantrik milinden alan bir common rail yüksek basınç pompası kullanılır.

Ağır vasıtalarda, ağır yük taşıyan kamyon ve tırlardaki dizel motorlarda, elektronik kumandalı pompa enjektör sistemi kullanılmaktadır. Bu sistemde de mazot, enjektörlerle direkt olarak yanma odasına püskürtülür.

Ön Isıtma Sistemi (Kızdırma Bujileri)
Dizel motorlarda, soğuk ilk çalıştırma sırasında marşa basıldığında pistonun havayı sıkıştırması, yeterince sıcaklık üretmez, mazot yanmaz ve motor çalışmaz. Bunu önlemek için dizel araçlarda ön ısıtma sistemi kullanılır.
Daha fazla bilgi için (Bakınız: Kızdırma Bujileri - Ön Isıtma Sistemi)

Dizel Motorlardaki Yanma Odası Tipleri:


(Direkt Yanma Odasına Enjeksiyon)


(Ön Yanma Odasına Enjeksiyon)


(Türbülans Odasına Enjeksiyon)

(Bakınız: Arabanın Tüm Parçaları)

COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Dizel Araç Nedir Nasıl Çalışır? Dizel Motor Çalışma Prensibi
Dizel Araç Nedir Nasıl Çalışır? Dizel Motor Çalışma Prensibi
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgAi_kZ5o_VFHSwhX06SqRe2spkKrr15iCuXa-TQAKAGawlaG3C2WQxbMxgo8P67H6WKQnmGcETgVLW9nBsMsZhmqiCBN7EwK9GRNz_Gl5FDf6uM-h3kTx8pNRkhuEqFPjwvsVrGEPcmQM/s400/dizel+toyota.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgAi_kZ5o_VFHSwhX06SqRe2spkKrr15iCuXa-TQAKAGawlaG3C2WQxbMxgo8P67H6WKQnmGcETgVLW9nBsMsZhmqiCBN7EwK9GRNz_Gl5FDf6uM-h3kTx8pNRkhuEqFPjwvsVrGEPcmQM/s72-c/dizel+toyota.JPG
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/06/dizel-arac-nedir-nasl-calsr-dizel-motor.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/06/dizel-arac-nedir-nasl-calsr-dizel-motor.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content