Karter nedir ? Ne işe yarar?
Motor karteri, motor bloğunun altında bulunur, karterin görevi motor yağının depolanmasını ve soğutulmasını sağlar. Çelik sacdan yapılmıştır. Aynı zamanda motorun alt kısmındaki krank bölmesini, krank mili ve yataklarını da kapatmış olur. Motor yağı motor karterinde birikir, yağ pompası yağı buradan çeker ve basınçlı olarak yağ kanalları vasıtasıyla hareketli motor parçalarını (silindir-piston, supap mekanizması-krank mili vb.) yağlar. Motor yağı değiştirileceği zaman,karterin altındaki boşaltma tapası gevşetilir ve yağ buradan tahliye edilir. Karter tapalarının bazıları mıknatıslıdır, böylece küçük metal parçacıklarını çekerek, yağdan ayırmış olur. Karterin içinde hareket halindeyken yağın aşırı çalkalanmasını önlemek için sacdan delikli bölmeler bulunur.
Karter nerede olur?
Karter arabanın ön motor kısmının en altındadır. Araç lift ile yukarı kaldırıldığında, ön iki teker arasında, motor bloğuna bağlı olan siyah kapak şeklindeki parçadır.
Karter koruma muhafazası nedir ?
Motorun en alt kısmında, yağ karterinin altında bulunur ve motor karterini, yoldan gelebilecek darbelerden, fırlayabilecek taş darbelerinden korur.
Karter nasıl sökülür nasıl temizlenir?
Motor çok sıcakken karter sökülmez, motorun biraz soğuması beklenmelidir. Karter sökülmeden önce motor yağını boşaltmak gerekir, bunun için karterin altına bir yağ boşaltma kabı koyulmalı. Karterin en altında bir boşaltma tapası vardır, bu tapa gevşetilip sökülerek, yağın boşalması sağlanır. Daha sonra karteri silindir bloğuna bağlayan çok sayıdaki cıvata sökülür. Karterle motor bloğu arasında conta bulunur, bu conta da alınarak karter yerinden sökülür. Günümüzdeki araçlardaysa yaygın olarak sıvı conta kullanılmaktadır. Sıvı conta, karteri motor bloğuna sağlam bir şekilde yapıştırdığından, civataları sökseniz bile karter yerinden çıkmayacaktır. Bu durumda, uygun aletler veya çelik spatula gibi bir atletle, kartere zarar vermeden ayırmak gerekir. Tekrar takılmadan önce eski sıvı conta tamamen kazınıp, yeni sıvı conta sürülmelidir.
Karter söküldükten sonra, temizleyici sıvılarla (balata spreyi gibi) temizlenir, basınçlı havayla kurutulur.
Yerine takılırken contası düzgünce yerine yerleştirilir, sıvı contalıysa sıvı conta sıkılır. Bağlantı cıvataları çapraz olarak karşılıklı olarak uygun torkla sıkılır. Daha sonra yağ tapası yerine takılır ve motorun en üst kısmındaki yağ dolum kapağı açılarak, üretici firmanın önerdiği uygun özellikteki ve uygun miktardaki motor yağı doldurulur. Kullanılmış boşaltılan yağ, mecbur kalmadıkça tekrar motora konulmaz. Motor yağı değişiminde yağ filtresi de değiştirilmelidir. Tüm işlemlerden sonra motor çalıştırılır, karterden yağ kaçağı olup olmadığına bakılır. Tapadan yağ kaçağı varsa, yuvası ve dişleri kontrol edilmeli gerekirse tapa değiştirilmelidir. Karter contasından yağ kaçağı varsa, civataların uygun olarak sıkıldığından emin olunmalı ve sıkılmalı. Kaçak devam ederse en baştan sökülüp tekrar conta-sıvı conta ve bağlantı işlemleri uygun olarak tekrar yapılmalıdır.
Karter arızaları nelerdir?
Genelde araçlarda karter delinmesi meydana gelebilir, sebebi yoldan gelen taş parçaları, bozuk yollarda karterin yola sürtüp vurması, çukura düşülmesi gibi sebeplerdir. Bir diğer arıza ise tapadan veya karter contasından yağ kaçağı olmasıdır. Contalar en kısa sürede değiştirilmelidir.
Motor karteri yağ kaçırıyor yağ damlatıyor nedeni nedir?
Karter tapasından veya karter contasından yağ kaçırıyordur. Tapadansa tapanın sıkılığı kontrol edilmeli, karter contasından sızıyorda conta (veya sıvı conta) değiştirilmelidir. Karterde delik veya çatlak var mı bakılmalıdır. Bunların hiç biri yok ama karter yine de yağ kaçırıyorsa, karter havalandırma sistemi kontrol edilmelidir.
Yağ Karteri delinmesi ve tamiri
Aracın karteri delinmişse, aracın motoru hemen stop edilmeli ve tekrar çalıştırılmamalıdır. Motor yağsız kalacağından, piston-silindir-supap-krank-krank yatağı başta olmak üzere motora çok büyük zarar verir. Kısaca motoru yiyebilirsiniz, sonuç yeni bir sandık motor almak olur. Karter delinmesi durumunda, bir çekiciyle aracı servise çektirin ve karteri yenisiyle değiştirin. Ya da işin ehli bir usta tarafından delik-çatlak kaynakla kapatılabilir. Darbe sebebiyle karter yamulmuşsa mutlaka değiştirilmelidir.
Bakınız:
Karter havalandırma sistemi (pcv)
Bakınız:
Karter havalandırma sistemi (pcv)
0 yorum:
Yorum Gönder