Araç Klima Kompresörü Çalışma Prensibi ve Arızası

(Kompresörün Parçaları) Klima Kompresörü Nedir? Klima kompresörü, klima gazını sıkıştırıp basınçlandıran parçadır. Hareketini, motordan kran...

(Kompresörün Parçaları)
Klima Kompresörü Nedir?
Klima kompresörü, klima gazını sıkıştırıp basınçlandıran parçadır. Hareketini, motordan krank kasnağı ve kayışla alır.

Klima Kompresörü Çalışma Prensibi
Kompresör soğutucu maddenin basıncını yükseltir.Bu  esnada soğutucu madde sıcaklığı da artar. Klima kompresörüne klima gazı; gaz girer gaz çıkar; soğuk girer sıcak çıkar; düşük  basınç  girer yüksek basınç çıkar. Klima gazı kompresörde sıkıştırılıp basıncı yükseltilmezse, evoparatörde gaz halinden sıvı haline geçişi mümkün olmaz ve ısı çekip soğutma yapması gerçekleşemez. Klima gazı içerisinde çözünmüş olarak bulunan yağ, kompresörün yağlanmasını sağlar.
Yeni nesil günümüzde kullanılan kompresörler, değişken hacimli-stroku değiştirilebilir- eğik plakalı tiptir. Böylece klimanın çalışması (sıkıştırma kapasitesi) arttırılıp azaltılabilir. Bu, daha az yakıt sarfiyatını ve sıcaklık ayarının daha hassas yapılabilmesini mümkün kılar. Otomatik-dijital klimalarda bu kompresör kullanılır.

Bazı yeni nesil değişken hacimli kompresörlerde, manyetik kompresör kavraması dahi bulunmaz, kompresör kasnağı sürekli döner fakat, klima kapalıyken eğik plaka tamamen dik-düz konuma getirildiğinden, pistonların stroku sıfırdır, yani hiç emme basma yapmaz ve motordan hiç güç çekmezler.

Kompresör, evoparatörden gaz halinde ve düşük basınçlı olarak gelen klima gazını emer ve pistonlarıyla sıkıştırarak, sıcak buhar halinde basar. Kompresöre klima gazının “gaz” halinde gelmesi çok önemlidir çünkü, kompresör ancak gazı sıkıştırabilir, sıvılar sıkıştırılamazlar. Eğer sıvı halde kompresöre gelirse, kompresörü bozacaktır.

Araç Klima Kompresör Çeşitleri:
 - Pistonlu kompresör
- Spiralli kompresör
- Paletli kompresör
- Eğik plakalı kompresör (en son teknoloji)

Eğik Plakalı Değişken Hacimli (Ayarlanabilir) Klima Kompresörü Çalışma Prensibi
Kompresör giriş milinin dönüş hareketi, eğik plaka sayesinde eksenel (ileri-geri) harekete, yani piston strokuna dönüştürülür. Kompresörde 3-10 arasında piston bulunur ve her pistonun emiş ve basma valfleri vardır, valfler emme basma zamanına göre açılıp kapanır.

Motor devri 0 – 6000 dev/dk arasında değişir, bu durumda klima kompresörünün de kapasitesini değiştirir; hava 30 derece veya 50 derece olabilir, bu klimadan beklentiyi değiştirir; sürücünün istediği sıcaklık değişkendir 17 derece – 25 derece vb. olabilir. Tüm bu değişken şartlara, klima sisteminin uyarlanabilmesi, ve uygun soğutma yapabilmesini, değişken hacimli (ayarlanabilir) klima kompresörü sağlar. 
Değişken piston stroku, eğik plakanın eğiminin değiştirilmesiyle gerçekleşir. 

Eğik plakanın eğimi iki şekilde değiştirilir; 
*Yaylı bir Kontrol Valfi ile (kompresörün içinde-dahili); hidrolik prensiple çalışır, basınç etkisiyle eğik plakanın açısı değiştirilir, 
* Selenoid Kontrol Valfi ile (harici); Klima kontrol ünitesi tarafından kumanda edilir, çok hassas ayarlamayla kompresör kapasitesini değiştirir.

Kompresörün çalışma kapasitesi şöyle değiştirilir;
Ortam sıcaklığı 27 derece, sürücünün istediği sıcaklık 24 derece olsun, bu durumda klima kompresörü düşük strokta (az bir plaka eğikliğiyle) ve araçten az beygir gücü çekerek kolayca soğutma yapacaktır. Fakat ortam sıcaklık 45 derece, sürücünün istediği sıcaklık 17 derece ise, bu durumda klima kompresörü maksimum strokta (maksimum plaka eğikliğiyle) çalışacak, çok emip çok basacak, çok sıkıştıracaktır; bu durumda  motordan daha fazla beygir gücü çekilecek ve aracın yakıtı artacaktır. Her durumda, istenen iç hacim sıcaklığına yaklaşıldıkça, klima kompresörünün yükü azaltılacak ve tasarruf edilecektir, bu bakımdan değişken hacimli klima kompresörü her bakımdan klasik sabit hacimli kompresörden daha az yakıt sarfiyatına sebep olacaktır.
Sabit hacimli klima kompresörü ise, istenen sıcaklık sağlandığında, periyodik olarak açılıp kapanarak (manyetik klima kavramasıyla) sıcaklığı dengelemesi sağlanır. Bunu sürücü aracın çekişindeki değişimden hissedebilir.


Kompresör giriş milinin dairesel dönüş hareketi, giriş göbeği ve eğik plaka üzerinden, pistonların eksenel (ileri-geri) hareketine dönüşür. Eğik plakanın eğiklik miktarı değiştirilebilir, böylece pistonların stroku (gidip gelme mesafesi) arttırılıp azaltılabilir. Strok arttığında, kompresörün gücü de artar, strok azaldığında güç azalır.


Selenoid Manyetik Kompresör Kavraması (Manyetik Kavramalı Kompresör)
Kompresör kavraması, klima komresöründe kompresör kasnağının hemen 1-2 mm önünde bulunur. Kompresör kavraması, krank kasnağından bir kayışla gelen döndürme hareketini, kompresör giriş miline iletir ya da keser. Normalde kompresör kasnağı, motor çalıştığı sürece döner, fakat bu dönüş hareketi kompresöre iletilmez. Sürücü A/C klima butonuna bastığında, “tik-“tak” diye bir ses duyulur ve kompresör kavraması, kompresör kasnağıyla kilitlenir. Böylece kompresör kasnağının dönüş hareketi, manyetik kavrama üzerinden kompresör giriş miline iletilir ve kompresör çalışmaya başlar.

(Kompresör manyetik kavraması)

Kompresör kavraması manyetik olarak çalışır ve yapısı bir selenoid bobinden oluşur.


Bir yay, manyetik kavramayı iterek, kasnaktan ayırmış durumdadır, yani kasnak ve kavrama ayrıdır ve kompresöre dönüş iletilmez.  A/C tuşuna basılıp klima açıldığında, selenoid kavramaya akım verilir ve manyetik olarak mıknatıslanan bobin, kavramayı kendine çekerek, kasnakla kilitlenmesini sağlar. Bu durumda artık kavrama ve kasnak beraberce döner ve kompresör çalışır. Klima kapatıldığında, selenoid kavrama akımı kesilir, yay, kavramayı iterek kasnaktan ayırır. Artık kasnak kompresörü döndürmez.

(Manyetik Kompresör Kavraması)

Klima Kompresör Arızası Nasıl Anlaşılır
Klima kompresörü devreye girmiyorsa, kompresör kavraması arızalı olabilir, kavramanın elektrik soket bağlantıları ve kablosu kontrol edilmelidir.
Ayrıca sistemdeki klima gazı bitmiş veya azalmış olabilir, gaz basınç sensörü düşük basınç algılarsa, klima kontrol ünitesi, sistemi durdurabilir.






COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Araç Klima Kompresörü Çalışma Prensibi ve Arızası
Araç Klima Kompresörü Çalışma Prensibi ve Arızası
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjPQY5qLpoKgaDxKlXCSWdWWnlGl-cTYBJbQypeU2QXg_bDcWvzuA8Vf5dgPiRwNv4IWNMwqp6O_SIOr6ga9aXCpiyF2zLUwYGiinrKGt-ObeyKnT9T_tqJHSlGgGEUyYt3rowddt7sG9I/s320/kompres%25C3%25B6r+parcalari.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjPQY5qLpoKgaDxKlXCSWdWWnlGl-cTYBJbQypeU2QXg_bDcWvzuA8Vf5dgPiRwNv4IWNMwqp6O_SIOr6ga9aXCpiyF2zLUwYGiinrKGt-ObeyKnT9T_tqJHSlGgGEUyYt3rowddt7sG9I/s72-c/kompres%25C3%25B6r+parcalari.jpg
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/05/arac-klima-kompresoru-calsma-prensibi.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/05/arac-klima-kompresoru-calsma-prensibi.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content