Ateşleme Bobini Nedir Arızası Belirtileri ve Tamiri

Elektronik Ateşleme Bobininin Görevi Nedir? Ne işe yarar? Ateşleme bobinleri, en son teknoloji kullanılarak üretilen direkt ateşlemeli benzi...

elektronik ateşleme sistemi bobin

Elektronik Ateşleme Bobininin Görevi Nedir? Ne işe yarar?
Ateşleme bobinleri, en son teknoloji kullanılarak üretilen direkt ateşlemeli benzinli motorlarda, her bir silindir için ayrı ayrı buji kafalarına takılmış olan ve 30 bin voltluk gerilim üreterek bujilerde kıvılcım oluşmasını sağlayan elektronik parçalardır. Her bujinin tepesinde kendi ateşleme bobini vardır.

Ateşleme Bobini Nasıl Çalışır? (Direkt-Bağımsız Ateşleme Sistemi) (Kalem tip buji üstü ateşleme bobini)
Elektronik (bağımsız) ateşleme sisteminde kullanılan ateşleme bobinleri temel çalışma prensibi olarak, klasik ateşleme sistemindeki endüksiyon bobini gibi çalışır. 


Klasik ateşleme sisteminden ve distribütörsüz ateşleme sisteminden farklı ve gelişmiş olarak, bu sistemde her silindir için (yani her buji için) ayrı bir ateşleme bobini bulunmaktadır. Ateşleme bobinleri, motor kontrol ünitesinin kumandasıyla, ateşleme sırası gelen silindirin bujisinde kıvılcım oluşturacak şekilde çalışır.
Her ateşleme bobininin içinde iki adet sargı bulunur, primer (birincil) sargı ve sekonder (ikincil) sargı. Bu iki sargı iç içedir ve en içte bir demir nüve (çekirdek) vardır, bu da manyetik alanın güçlenmesini sağlar. ECU (motor kontrol ünitesi), ateşleme bobininin primer sargısına akım verir ve tam ateşleme yapılması anında bu akımı keserek, sekonder sargıda 30 bin volt  oluşmasını sağlar. Yani ateşleme bobini 20-30 bin volt üretir. Ateşleme bobini buji kulesine sıkıca geçmiş durumdadır ve sekonder sargı bujini orta elektrotuna bağlıdır. 30 bin voltluk (+) pozitifi yüklü gerilim bujinin orta elektrotundan girer ve yanma odasına bakan uçtan buji tırnaklarından atlayarak (şasilenerek) kıvılcım oluşturur. Böylece yanma odasına alınan hava-yakıt karışımı yakılır (patlatılır).
Çok bobinli soketli tip ateşleme bobinlerinde motor verimi daha yüksek olurken, daha düşük egzoz emisyonları elde edilir.

ateşleme bobini nerede

Ateşleme bobinin arızası nasıl anlaşılır? Ateşleme bobini arıza belirtileri nelerdir?
Ateşleme bobini bozulursa motor titreşimli çalışır, rölantide kendiliğinden stop eder, marş yapıldığında motor geç-zor çalışır, arabanın çekişi düşer, yakıt sarfiyatı artar.

Ateşleme bobininin arızasını anlamak aslında kolaydır, eğer aracınızda bağımsız elektronik ateşleme sistemi varsa, (yani buji kablosu olmayan yeni sistem), aşağıdaki resimde gösterildiği gibi, sırasıyla ateşleme bobininin soketini çıkararak, motorun tepkisine bakınız. Soketi çıkardığınızda motor sarsıntı-titreşim yapıyorsa, o ateşleme bobini sağlamdır. Soketi çıkardığınızda motorun çalışmasında hiçbir değişiklik hiçbir titreşim olmuyorsa, ateşleme bobini ya da buji arızalıdır, o silindirde kıvılcım oluşmadığı için yanma da olmuyordur. Kontrol edilen silindirde ateşleme olmuyorsa o bujinin ateşleme bobini ya da buji arızalı olabilir, emin olmak için bujiyi kontrol edin, buji sağlamsa ateşleme bobini bozuktur.

Ateşleme bobini nasıl sökülür?
Aşağıdaki resimde gösterildiği gibi, bobinin elektrik soketi sökülür ve ateşleme bobinin silindir kapağına sabitleyen bir civata sökülür, böylece ateşleme bobini yukarı çekilerek çıkartılır. Dikkat: Motor çok sıcakken buji ateşleme bobini çıkarılmaz.

ateşleme bobini arızası

Eğer aracınızda tek bir ateşleme bobini ve buji kabloları varsa, gene yukarıdaki gibi, yalıtkan bir eldivenle, sırasıyla buji kablolarını çekin, motor sarsıntı yapıyorsa, o çektiğiniz silindirin ateşlemesi sağlamdır, bujisi de sağlamdır. Buji kablosunu çıkardığınızda motor hiç tepki vermiyorsa, o silindirde ateşleme arızası vardır, büyük ihtimalle buji arızalıdır. Bu test sırasıyla her silindirin bujisi için yapılır. Buji sağlamsa, motorun subap sisteminin sağlam olduğundan emin olun, subap sistemi sağlamsa, ateşleme bobini arızalı olabilir. Bazen subapların aşınmış olmasından dolayı, silindirde yanma kötü oluşur, aslında ateşleme sistemi (buji ve ateşleme bobini) sağlam olmasına rağmen, buji kablosunu çektiğinizde, motor gene hiç tepki vermez, buna dikkat edilmesi gerekir. Ayrıca çıkarılan buji kablosundan kıvılcım atlıyor mu bunu güvenli (çarpılmadan) bir şekilde test ederek emin olmak faydalı olabilir. Buji kablosu arızası da yaygındır, buji kablosunun sağlam olduğundan emin olun, boşuna ateşleme bobinin değiştirmemiş olursunuz.
Ateşleme bobinin arızalandığında tamir yerine yenisi ile değiştirmek uygun olacaktır. Eğer aracınızda bağımsız elektronik ateşleme sistemi varsa, hangi ateşleme bobini arızalıysa sadece onu değiştirirsiniz. Eski tip tek ateşleme bobinli sistem varsa, bunun değişmesi gerekir.
Bazı gelişmiş motorlarda, ateşleme bobini bozulan silindire gönderilen yakıt kesilerek katalitik konvertörün zarar görmesi engellenir.

Ateşleme bobinin arıza tespiti nasıl yapılır ? (Soketli – Çok bobinli tip ateşleme bobini)
Ateşleme bobini soket pinleri doğru olarak tespit edilerek multimetreyle (avometre), ohm ölçümü skalasına ayarlayarak direnç değerleri ölçülmelidir. Primer ve sekonder sargıların direnç değerleri okunarak ve bu değerler katalog değerlerle karşılaştırılarak arıza kontrolü yapılabilir.

Direnç (ohm) ölçümünde tüm elektrik bağlantıları, soketler sökülmüş olmalıdır. Devrede elektrik akımı olmamalıdır.

Uçlar kontrol edilirken, multimetre direnç değeri sonsuz değer gösteriyorsa, ya da sesli konumdayken ötmüyorsa, bobin devresinde kopukluk vardır ve o ateşleme bobini arızalıdır demektir.
Ateşleme bobinin soket uçları doğru tespit edilmelidir. Örneğin: 4 pinliyse, soldan sağa ilk iki pin ucu – eksi uç, 3. Pin artı + uç, 4. Uç ise sinyal ucu olacaktır. (farklı modellerde farklı uçlar olabilir)

Multimetreyle ateşleme bobininin direnci ölçüldüğünde;
primer devre direnci 0,3 - 1 ohm arasında 
sekonder devre direnci 8-15 kilo ohm arasında olması normal kabul edilir. 
Ateşleme bobininin besleme voltajı 9-14  volt arasındadır. 

Not: katalog değerleri baz alınmalıdır.

(Bağımsız Elektronik Ateşleme Sistemi ve Ateşleme Bobini)



COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Ateşleme Bobini Nedir Arızası Belirtileri ve Tamiri
Ateşleme Bobini Nedir Arızası Belirtileri ve Tamiri
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg2duhr_QDOHB_y1dLUYIdLgb9rZGZAL_f-dr05zrw853GXuFwGBvKMqGi7ACd7_DqGIvRNvrVTN32HJc3szTJpEeJLWPqIr_WqPT57Xkn1yreDR_3peY6HzjPfErg76lfq_NrG12u9gv4/s640/atesleme+bobini.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg2duhr_QDOHB_y1dLUYIdLgb9rZGZAL_f-dr05zrw853GXuFwGBvKMqGi7ACd7_DqGIvRNvrVTN32HJc3szTJpEeJLWPqIr_WqPT57Xkn1yreDR_3peY6HzjPfErg76lfq_NrG12u9gv4/s72-c/atesleme+bobini.JPG
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/04/atesleme-bobini-nedir-arzas-belirtileri.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/04/atesleme-bobini-nedir-arzas-belirtileri.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content