Rot Kolu ve Rot Başı Nedir? Boşluğu ve Arızası Nasıl Anlaşılır?

Rot Kolu Ne İşe Yarar? (Uzun rot kolu) Direksiyon dişli kutusundan çıkan hareketin tekerlere ulaşmasını sağlayan parçaya rot kolu denir. Rot...

Rot boşluğu rot ayarı

Rot Kolu Ne İşe Yarar? (Uzun rot kolu)
Direksiyon dişli kutusundan çıkan hareketin tekerlere ulaşmasını sağlayan parçaya rot kolu denir. Rotlar , içi dolu veya içi boş boru şeklinde çelik imal edilir. Bir ucuna sağ vida diğer ucuna da sol vida olmak üzere her iki ucuna da vida açılır. Bu vidaların birinin sağ diğerinin sol olması , rotları yerinden sökmeden rot ayarının yapılmasını sağlar.

Rot içi dolu malzemeden yapılırsa vida dış yüzeyde , içi boş malzemeden yapılırsa iç yüzeyde bulunur. Vidanın bulunduğu kısımda eksenel bir kanal vardır. Rot başları da bu kısımlara kolaylıkla vidalanır.

Rot başları , rotlara vidalandıktan sonra içi boş rotlarda bilezikle , içi dolu rotlarda kontra somunla çözülmeye karşı önlem alınır. Günümüzde genellikle somunlu tip rot kolları kullanılır. Direksiyon rot ayarı (teo-in toe-out), bu somunların gevşetilmesi ve rot kolunun döndürülmesiyle yapılır. Direksiyon ayarı yapıldıktan sonra, somun sıkılarak, rot ayarının bozulması engellenmiş olur.


Rot Başı Ne İşe Yarar? (Kısa rot kolu)
Rot başları, rot kolunun ucuna vidalanarak takılan ve direksiyon kutusundan çıkan hareketin, direksiyon rot kolundan, deveboynuna, oradan da direksiyon mafsalına (tekerlere) iletilmesini sağlayan parçadır. Rot başının ucunda küresel mafsal bulunur, böylece direksiyon rot kolundan gelen itme hareketi, hareketli bir şekilde tekerleğe iletilmiş olur. Aslında rot başı dediğimiz parça tam olarak budur. Rot başlarındakı küresel mafsallar, üretim aşamasında greslenmiştir ve koruma amacıyla lastik takoz takılmıştır.

Rot Başı Arızası Nasıl Anlaşılır?
Direksiyon hareketini, tekerleklere ileten kısa rot kolunun ucundaki rot başı, zamanla aşınır ve boşluk yapar, bu durumda rot başının değiştirilmesi gerekir. Sanayide bir takım işlemlerde rot başları tamir edilip boşlukları alınsa bile, hayati bir parça olduğundan, rot başının tamir edilmesi önerilmez, yenisiyle değiştirilmesi gerekir.

rot başının sökülmesi

Rot boşluğu (direksiyon boşluğu) nasıl anlaşılır? 
Direksiyon simidini sağa-sola çevirdiğimizde, direksiyon boşluğu normalden daha fazlaysa, direksiyon döndürme hareketine, tekerlekler geç tepki veriyorsa, araç yolda gezinme yapıyorsa, direksiyon boşluğu var demektir. Direksiyon boşluğunun sebebi, direksiyon sistemindeki tüm bağlantı parçaları olabilir fakat genelde direksiyon boşluğunun sebebi, rot boşluğudur. Rot boşluğunu nasıl anlarız denirse, direksiyon bir kişi geçer, diğer kişiyse rot başını gözlemler, direksiyon hafifçe sol-sağ yaptırıldığında, rot başı gözlemlenir ve boşluk olup olmadığı anlaşılabilir. Diğer yöntemse, bir levyeye direksiyon rot başı kanırtılarak boşluk yapıp yapmadığı kontrol edilebilir.

Rot başı ne zaman değiştirilir ? (Rot başı kaç kilometrede bir değiştirilir)
Rot başları oldukça dayanıklı olarak üretilirler ve normal bir kullanımda bir kaç yıldan fazla sağlam olarak dayanabilirler. Rot başının ne zaman değiştirilmesi gerektiği, aracın kullanılma koşullarına bağlıdır. Eğer araç kötü yol şartlarında ya da agresif olarak kullanılmışsa, direksiyon sistemi zorlanmışsa, rot başının ömrü daha kısa olacaktır. Sürücü olarak siz, rot başının ne zaman değiştirilmesi gerektiğini hissedersiniz. Yukarıda da anlatıldığı gibi, direksiyon boşluğundan, arabanın gezme yapmasından, direksiyonda titreşim olmasından, rot başının değiştirilmesi gerektiğini tahmin edebilirsiniz. Rot başlı değiştirildiğinde, sağ ve sol olmak üzere ikisi birden değiştirilmelidir.
Rot başları değiştirildiğinde, mutlaka direksiyon rot ayarı da yapılması gerekir.

Rot başı Nasıl Değiştirilir ? (Rot Başının Sökülmesi Resimli Anlatım)
Direksiyon rot başı, rot başı çektirmesiyle sökülür. Çektirme, rot başına yerleştirilir, cıvata kısmı tam ortaya oturtulur ve sıkılır. Çektirme sıkıldığında, rot başı yerinden aşağı doğru itilip çıkacaktır. Rot çektirmesi yoksa, rot başının geçtiği yuvaya yandan çekiçle vurularak rot başının atması sağlanabilir. Eğer sökülen rot başı tekrar kullanılacaksa, kesinlikle rot başına ÇEKİÇLE VURULMAZ. Söküldükten sonra rot başı atılıp yenisi takılacaksa, çekiçle rot başına vurulup çıkarılabilir.

Rot başı sökülürken önce, rot başını tutan somun sökülmelidir, somun kendiliğinden gevşemesin diye bir kopilyayla sabitlenmiştir. Tornavida ve pense yardımıyla önce kopilya çıkarılır.
Daha sonra anahtar yardımıyla rot başı somunu sökülür.

(Rot başı somunu ve kopilyanın sökülmesi)

Direksiyon rot başı, rot başı çektirmesiyle sökülür. Çektirme, rot başına yerleştirilir, cıvata kısmı tam ortaya oturtulur ve sıkılır. Çektirme sıkıldığında, rot başı yerinden aşağı doğru itilip çıkacaktır. Aşağıdaki resimde rot başının rot başı çektirmesiyle sökülmesi resimle anlatılmıştır.

rot başı sökülmesi






COMMENTS

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: Rot Kolu ve Rot Başı Nedir? Boşluğu ve Arızası Nasıl Anlaşılır?
Rot Kolu ve Rot Başı Nedir? Boşluğu ve Arızası Nasıl Anlaşılır?
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhg-PyVRMRjPtSRiuQleubAd6l2G2iOwKsBgcXS9d_YJOgkS_eABfEYVy0ujr4a-xttIhfcd4DK0YGxDN3nZNYlggjL_h3-szcgQ4KmQQz1rbKjHXXZiuyqorIqQJsoU80SNWl-xNWtLPk/s400/rot+kolu+rot+ba%25C5%259F%25C4%25B1.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhg-PyVRMRjPtSRiuQleubAd6l2G2iOwKsBgcXS9d_YJOgkS_eABfEYVy0ujr4a-xttIhfcd4DK0YGxDN3nZNYlggjL_h3-szcgQ4KmQQz1rbKjHXXZiuyqorIqQJsoU80SNWl-xNWtLPk/s72-c/rot+kolu+rot+ba%25C5%259F%25C4%25B1.JPG
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2016/03/rot-kolu-ve-rot-bas-nedir-boslugu-ve.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2016/03/rot-kolu-ve-rot-bas-nedir-boslugu-ve.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content