SUBAP AYARI VE ÖNEMİ

SUBAP AYARI NASIL YAPILIR,NEDEN YAPILMASI GEREKİR; Emme ve egzoz supaplarının yuvalarına tam oturduğunda, supap  sapı ile supaba hareket ver...

SUBAP AYARI NASIL YAPILIR,NEDEN YAPILMASI GEREKİR;

Emme ve egzoz supaplarının yuvalarına tam oturduğunda, supap  sapı ile supaba hareket veren parça arasına, belirli boşluk verilme işlemine supap ayarı denir.

Gereği ve Önemi:

Motor ısındıkça bütün diğer parçalar gibi, supap sistemindeki parçalar da ısınırlar. Isınan parçalarda meydana gelen boy uzaması, supapların açık kalmasına sebep olur.Yuvasına tam oturamayan supap. soğuyamaz ve yanar.


Çünkü supaplar, üzerindeki sıcaklığın % 75'ini yuvasına oturduğunda yuvaya vererek, % 25' ini de supap sapından supap kılavuzuna vererek soğurlar.Ayrıca yuvasına oturamayan supap, kompresyon kaçıracağı için motor gücünün düşmesine de sebep olur.

Verilen boşluk miktarı fazla olursa, supapların hem açılması zaman olarak gecikir ve hem de yeterince açılamaz. Bu durumda yeterli karışım silindir içine alınamadığı için motor gücü düşer ve yakıt sarfiyatının artmasına sebep olur.

Ayrıca, supap sistemindeki parçaların darbeli çalışmasına ve aşırı supap sesinin oluşmasına yol açar.

Supapların her zaman rahatça çalışabilmesi için, supap sapı ile supaba hareket veren parça arasına genleşme payı verilir.Motor çalışma ısısına ulaştığı zaman bu boşluk parçaların genleşmesiyle kapanır. Bu milimetrik boşluğa ayar yapma işine subap ayarı denir.Subap ayar değerleri her araç için farklılık gösterir.

Ayar değerleri aracın kataloğunda belirtilir.Motor sıcakken ve motor soğukken Subap ayarı değerleri ayrı ayrı belirtilir.

Katalogla belirtilen emme ve egzoz supapları için ayar değerleri sıcak ve soğuk motorlarda olmak üzere ayrı ayrı belirtilir. Supap ayarı, itici veya külbütör manivelası üzerindeki ayar vidasıyla,ayar vidası yoksa ayar şimleriyle yapılır.

UYARI: SUBAP AYARI ÇOK İNCE, HASSAS VE USTALIK İSTEYEN BİR AYARDIR.

SÜBAP AYARI :

Sübap ayarı aracınızın motoru için hayati öneme sahiptir. Öncelikle motorunuzun sübap ayarına ihtiyacı olup olmadığına birlikte bakalım. Eğer sübap sesi (şık şık şeklinde duyulur ,biri birine çok hızlı çarpan iki metal sesi verir) geliyorsa ,motorunuz çekmiyorsa ,çok yakıyorsa sübap ayarınız gevşek olabilir. Eğer motorunuz gaza bastığınız halde sanki birisi geri çekiyormuşcasına zorlanıyorsa ,gaz yemiyorsa ,çok yakıyor ve hızlanamıyorsa ,yokuş aşağı viteste iken serbest bıraktığınızda olması gerekenden az hızlanıyorsa ve sabahları zor çalışıyorsa sübap ayarınız sıkı olabilir.

Sübap Ayar Değerleri :

Her motor için sübap ayar değeri her motor için farklıdır. Aracınızın kataloğunda belirtilmiştir. Eğer kataloğunuza ulaşamıyorsanız yada sübap ayar değerleri belirtilmemişse aracınızın servisinden yada ustanızdan söz konusu değerleri öğrenebilirsiniz. Söz konusu değerler soğuk motor ve sıcak motor için farklıdır. Farklılığın sebebi ısıdan ötürü sübabın genleşmesidir. Soğuk sübap ayarı yapacaksanız aracınızı bir önceki geceden soğumaya bırakın ve hiç çalıştırmadan ertesi sabah serinlikte ayar işlemine başlayın. Biz eli söz konusu işe alışık olmayanlar için soğuk sübap ayarını tavsiye ederiz. Keza motor ateşleme sırasınıda teyit ediniz. Genellikle sıra ateşlemeli motorlarda bu sıra 1-3 ; 4-2 şeklindedir. Bu sıra ile çalışan bir motorda (motorun 8 valf olduğunu var sayıyoruz) 1. sübap egzost ,2-3. sübap emme ,4-5. sübap egzost ,6-7. sübap emme ,8. sübap egzost sübabı olacaktır (motorlar arası farklılıklar olabileceği için teyit edilmesinde fayda vardır).

UYARI: SUBAP AYARI ÇOK İNCE, HASSAS VE USTALIK İSTEYEN BİR AYARDIR.

SUBAP AYARI YAPMA;

Önden çekişli araçlar için aracınızın ön tekerini havaya kaldırın ve vitesinizi 5. vitese takıp el fireninizi çekin. Daha sonra kabutu açıp kürbüratör kapağını sökün. Sübaplar ve piyano dediğimiz sübaplara hareket veren mil mekanizması bu kapağın arkasındadır.


Motorumuzun çalışma sırasını yukarıda belirtmiştik. Bu sıraya göre 9 kuralı dediğimiz kuralı uygulayarak ayar yapacağız. Ele aldığımız motorda 1. sübap egzoz ,2. sübap emme ,3. sübap emme ,4. sübap egzoz ,5. sübap egzoz ,6. sübap emme ,7. sübap emme ve 8. sübap egzoz olacaktır. Şimdi tekeri çevirerek sübapları hareket ettireceğiz ,gözümüz 1. ve 2. sübapta olacak. 1. ve 2. sübaplar tam tepe noktada iken (bindirme noktası denilir. Bu noktada tekeri sağa yada sola hafifçe çevirdiğinizde iki sübapta hareket alacaktır. İki sübabın üst noktasında tekeri bırakın) 1 i 9 a tamamlayan sübaba yani 8. sübaba ayar yapacağız. 7. sübap için keza 2. sübaba bakacağız.

1. ve 2. sübapları bindirme noktasına getirdik. İkiside tam tepe noktasında duruyor. Biz 8. sübaba (egzoz) ve 7. sübaba(emme) ayar yapacağız. Resimde gösterilen somunu bir anahtarla tutup gevşeteceğiz ve üzerindeki vidayı tornavida ile sıkarak yada gevşeterek senteye getireceğiz. Sente çakımızdan uygun ölçüdeki senteyi seçip sübap boşluğuna getireceğiz. Sente çakısı bir bıçağın margarin keserken ele verdiği kıvam gibi bir kıvamda geçmeli. Yani tatlı sert geçmeli. Daha rahat geçişler boşluğa ,daha sert geçişler sıkılığa işarettir. Tornavida ile uygun boşluğu elde ettikten sonra artık vidanın somununu sıkabiriz. Somunu sıkarken vidanın hareket etmemesi için tornavida ile vidayı tutarken anahtar ile somunu sıkacağız. Son bir deneme ölçümü yaptıktan sonra 7. sübabı (emme) ayarlayacağız. Şimdi tekrar tekeri hareket ettirerek 3. ve 4. sübapları bindirme noktasına getireceğiz. 3. ve 4. sübaplar ikisi birden tam tepe noktada olacaklar. Artık 5.(egzoz) ve 6.(emme) sübapları aynı şekilde ayarlayabiliriz. Peşi sıra yine tekeri çevirerek 5. ve 6. sübapları binme noktasına getiriyoruz ve aynı işlemleri bu sefer 4.(egzoz) ve 3.(emme) sübaplara yapıyoruz (9 a tamamlayan sübapı seçiyoruz dikkat ettiyseniz). Şimdi sıra 1.(egzoz) ve 2.(emme) sübapların ayarında , bunun için tekeri çevirerek 7. ve 8. sübapları bindirme noktasına getiriyoruz ve 1 ve 2. sübaplara ayar yapıyoruz.

Sübap ayarı işlemimiz bitti. Artık motoru çalıştırabiliriz. Kürbüratör kapağını kapatmadan motoru çalıştırıyoruz ve sibop sesi (şık şık eden bir ses) gelip gelmediğine bakıyoruz. Anormal bir ses yada durum varsa ayarımızı kontrol ediyoruz. Ayar değerleri normal olmasına rağmen sübap sesi geliyor ise sübap başlarında aşınma yada talaş olabilir. Sübap ayar vidasını çıkarıp bir zımpara yada törpü ile şekli düzeltip tekrar ayar yapabiliriz.

Önemli NOT : Piyanoyu kesinlikle sökmeyin ,piyano montajı için tork anahtarı gereklidir. Çalışırken pistonun içine herhangi bir malzeme düşürmemek için bir pala yada gazete ile sübap boşluklarını kapatın. Kriko ile her iki tekeri kaldırmanıza gerek yoktur. Diferansiyelden ötürü tek tekeri kaldırmanız yeterlidir.

Hidrolik iticili motorlara sübap ayarı yapılmaz. Hidrolik iticiler yağ basıncıyla çalışarak ayarı kendisi yapar.Hidrolik iticili motorlarda yağın temiz, yağ seviyesinin normal değerlerd olmasına dikkat edilmesi gerekir.

UYARI: SUBAP AYARI ÇOK İNCE, HASSAS VE USTALIK İSTEYEN BİR AYARDIR.


COMMENTS

BLOGGER: 1
  1. reelbilgi.com sitesin Otomobil marka ve modelleri hakkında detaylı bilgiler bulunuyor. Ayrıca arıza lambaları ve arızaların detayları hakkında bilgi mevcut.r

    YanıtlaSil

Ad

Abs,1,adaptasyon ayarı,1,aks,1,aks başı,1,aks kafası,2,aks körüğü,1,aks milleri,4,Aktörler-Aktivatörler,11,akü arızası,1,Akü bakımı,1,akü durumu,1,akü elektrik kaçağı,1,akü nedir,1,akü sarj,1,akü sorunu,1,araba arıza giderme,1,araba arıza kodu,1,araba arızaları ve nedenleri,1,araba arızası,21,araba bakım,1,Araba Bakımı,24,Araba bilgi,1,araba bujisi nasıl değiştirilir,1,araba çalışmıyor,1,araba elektrik kaçağı,1,araba fazla yakıt tüketiyor,1,araba fazla yakıyor,1,araba gaz yemiyor,1,araba kayması,1,Araba kaza tespiti,1,Araba kaza tespiti hazırlama,1,araba kaza tespiti tutanağı nasıl hazırlanır,1,araba klima arızası,1,araba klima bakımı,1,araba kullanırken,1,araba kullanmak,1,araba motor çekişi düşük,1,araba motor yağı,1,araba nasıl kullanılmalı,1,araba sarsıntılı çalışıyor,1,araba sensör arızası,1,araba sensörleri,1,araba silkeleniyor,1,Araba sürme Kuralları,1,Araba sürüş öğrenme,1,Araba Sürüş Teknikleri,1,araba tekliyor,1,arabanın çekişten düşmesinin sebepleri,1,arabanın performansını artırma,1,arabaya cila nasıl yapılır,1,Arabaya pasta yapma,1,araç arızaları,1,arıza giderme,1,arıza lambası,1,arıza lambası anlamları,1,arıza uyarı işaretleri,1,arızalar,30,Asr,1,ateşleme arızaları,1,ateşleme sistemi,12,ateşleme sistemi arızası,1,ateşleme sistemi marş sistemi,1,avans ayarı,1,avans ayarı bozuksa,1,avans ayarı nasıl yapılır,1,avans ayarının önemi,1,avans tabancası,1,az maliyetlr motor performansı artırma,1,az yakıt çok kilometre yol,1,az yakıt tüketmek,1,Az yakıt yakmak,1,bakım,1,balans ayarı,1,balata değişimi,2,baskı,1,Benzin,1,Benzin Pompası,2,Benzinli motorlar,29,Bmw,1,bmw arıza lambaları,1,boğaz kelebeği nasıl temizlenir,1,boğaz kelebeği temizleme,1,boyasız kaporta düzeltme,1,boyasız kaporta göçük düzeltme,1,buji arızası,2,buji değişimi,1,buji değiştirme,1,buji kablosu kontrolü,1,buji nasıl değiştirilir,1,Bujiler,2,Common Rail,2,computest araç testi,1,Computest nasıl yaılır,1,çekiş düşük,1,çekiş düşüklüğünün nedenleri,1,çekiş düşüklüğünün sebepleri,1,Çok kilometre az yakıt gitmek,1,daha az yakıt tüketimi sağlama,1,debriyaj,1,debriyaj bakımı,1,debriyaj balata değişimi,1,debriyaj balatası,1,dış aks,1,direksiyon hakimiyeti,1,direksiyon hakimiyetini kaybetmek,1,direksiyon kontrolü,1,Direksiyon Sistemi,12,disk fren,1,dizel,1,Dizel araba,1,dizel araba bakımı,1,dizel araç,1,dizel bakım yapma,1,dizel bakımı,1,dizel motor,1,dizel motor arızaları,1,dizel motor arızası,1,dizel motor beyaz duman,1,dizel motor siyah duman,1,dizel motorlar,30,dizel motorun yağ yakması,1,Dizel Partikül Filtresi,3,Doğan Güç Artırma,1,donanım,1,ECU,2,Edl,1,EGR Sistemi,1,Egzoz Emisyon,10,elektrik kaçağı tespit etme,1,Emme Manifoldu,1,en çok satılan 2. el arabalar,1,En çok satılan arabalar,1,enjeksiyon,1,enjeksiyon arızası,2,enjeksiyon arızası nasıl anlaşılır,1,enjeksiyon sorunu,1,enjektör arıza lambası,1,enjektör arızası,2,enjektör arızası nasıl anlaşılır,1,enjektör bakımı,1,enjektör motor enjeksiyon arıza,1,Eski Model Araba,1,Eski model araba bakımı,1,Esp,1,fazla yakıyor,1,fiat arıza lambaları,1,Fiat tip Güç artırma,1,fren,1,fren arızası,2,fren az tutuyor,1,fren bakımı,1,fren balatası,1,fren balatası değişimi,1,fren balatası nasıl değiştirilir,1,fren disk,1,fren diski,1,fren sistemi,20,fren sistemi arızaları,1,fren tutmuyor,2,fren yağı,1,frene basınca ses gelmesi,1,frenler tutmuyor,1,Gaz Kelebeği,3,gaz kelebeği nasıl temizlenir,1,gaz kelebeği pozisyon sensörü,1,gaz kelebeği sensörü,1,gaz kelebeği temizleme,1,güç aktarma organları,1,hararet neden yükselir,2,hararet sorunu,1,Hararet yükselmesi,1,Hava Filtresi,1,Havalı Süspansiyon,2,hidrolik direksiyon,1,hidrolik direksiyon arızası,1,hidrolik direksiyon sağa sola çekiyor,1,hidrolik direksiyon sertleşmesi,1,hidrolik direksiyon zor dönüyor,1,hidrolik direksiyonda titreme var,1,hidrolik subap iticisi,1,hidrolik subap iticisi arızası ve bakımı,1,Honda,4,ısı sensörü,2,iç aks,1,İki Zamanlı Motor,1,ileri sürüş teknikleri,1,kaçak testi,1,kalibrasyon ayarı,1,kaporta düzeltme,1,kaporta göçük düzeltme,1,kaporta hasar onarma,1,Kaporta zift temizleme,1,kaportadaki zift nasıl temizlenir,1,Karbon Kanister,2,karbon pisliği,1,karbon temizleme,1,karbon temizleme nasıl yapılır,1,karbon temizleme yararları,1,karbüratör lpg sorunları,1,karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma,1,karbüratörlü araçları lpg ayar sorunu,1,Karter Havalandırma,3,Katalitik Konvertör,1,Kavrama Debriyaj,4,Kızdırma Bujileri,2,Klima Sistemi,5,küçük göçükleri düzeltme,1,lambda sensörü,1,lambda sensörü arızası,1,lastik patlaması,1,Lpg arızaları,1,lpg arızası,1,lpg de fazla yakıt tüketimi,1,lpg de tekleme,1,lpg gaz anahtarı,1,Lpg li araç arızaları,1,lpg li araç sorunları,1,lpg sistemi,1,lpg sorunları,1,marş motoru arızası,1,marş motoru bakım,1,marş motoru sorunu,1,Mazot-Motorin,1,motor arıza kodları,1,motor arıza kodu,1,motor arıza kodu anlamı,1,motor arıza kodu anlamları,1,motor arıza lambası,1,motor arıza uyarı işaretleri,1,motor arızaları,1,motor arızası,22,motor ateşleme sistemi,1,motor bakımı,21,motor bakımları,15,motor çalışmıor,1,motor çalışmıyor,3,motor enjektör arıza,1,motor hararet yükseliyor,1,motor ısı sensörü,1,motor kaporta testi,1,motor neden üfler,1,motor neden yağ eksiltir,1,motor neden yağ yakar,1,motor performansı,1,motor performansı nasıl artırılır,1,motor performansını artırmanın yolları,1,Motor rektefiye,1,motor sensör arızaları,1,motor sensörleri,1,motor sorunları,16,motor su sıcaklık sensörü,1,motor tekliyor,2,motor üflemesi,1,motor üflemesi nasıl anlaşılır,1,motor üflemesinin sebepleri,1,motor üflüyor,1,motor yağ yakıyor,1,motor yağı,1,motor yağı eksiliyor,1,motor yağı eksilmesi,1,motor yağının eksilme sebepleri,1,motorda tekleme,2,nedir nasıl çalışır,1,nissan arıza lambaları,1,oksijen sensör arıza belirtileri,1,oksijen sensörü,2,oksijen sensörü arızası,1,opel arıza lambaları,1,oto elektrik,20,oto elektrik kaçağı tespit etme,1,Otomobil inceleme,3,Otomotiv Sistemleri,3,Ön Düzen,2,ön fren diski,1,ön takım,1,ön takım bozuk,1,ön takım sorunu,2,ön takımdan gelen ses,2,önden gelen tık sesi,1,önemli aızalar,1,önemli araba arızaları,1,önemli bilgi,1,radyatör nasıl temizlenir,1,Radyatör temizleme,1,rektefiye nasıl,1,rektefiye ne zaman yapılır,1,rolanti dalgalanması,1,rolanti motoru,1,rolanti motoru arızası,1,rolantide stop etme,1,rot başı,1,rotil,1,sarj dinamosu arızaları,1,segman aşınması,1,segman kaçırma testi,1,segman sorunu,1,sensör arızaları,1,sensör arızası,1,sensör sorunları,1,Sensör-Elektronik Donanım,26,sensörler,25,sensörlerin görevi,1,sıralı sistem arızaları,1,Sıralı sistem lpg,1,sıralı sistem lpg bakımı,1,sıralı sistem lpg sorunları,1,silindir contası,1,silindir kaçak testi,2,silindir kaçak testi nasıl yapılır,2,silindir kaçak testi yapma,1,silindir kapak contası,1,silindir kapak contası sorunu,1,silindir kapak contası yanması nasıl anlaşılır,1,sisli hava,1,sisli yol,1,stop etme,1,su sıcaklık sensörü,1,subap ayarı,1,subap ayarı bozuk,1,subap ayarı nasıl yapılır,1,subap ayarı yapma,1,subap ayarının önemi,1,subap iticisi,1,subap iticisinden gelen ses,1,subap kaçırma testi,1,subap sorunu,1,sudan geçmek,1,Supap Sistemi,7,sürüş tekniği,1,Süspansiyon Sistemi,6,şaft mili,3,Şahin Araç Bakımı,1,Şahin Güç artırma,1,şarj dinamosu,1,şarj dinamosu arıza,2,şarj dinamosu bakım,1,şarj dinamosu bakımı,1,şarj dinamosu tamiri,1,şarj sistemi,2,Şasi-Gövde,2,Tekerlek ve Lastikler,2,tekleme,1,Temel Kavramlar,29,Tempra Araç Bakımı,1,ti vct,1,Tofaş güç artırma,1,tps sensörü,1,tps sensörü arızası,1,turbo,10,turbo arızalandı,1,turbo arızası,1,turbo bakımı,1,turbo dizel,1,turbo dizel araba nasıl kullanılmalı,1,turbo sorunu,1,turbolu araba,1,turbolu araç nasıl kullanılmalı,1,tutulan araba,1,tutulmayan araba,1,vanos,1,Vites Kutuları,2,vtec,3,vtec açma,1,vtec motor,1,vtec nedir,1,vuruntu sensör arızası,1,vuruntu sensörü,2,VVT-i,2,vvti,1,yağ eksitme,1,yağ yakan motor,1,yağlama sistemi,5,Yakıt Deposu,6,yakıt enjeksiyon sistemi,23,Yakıt Filtresi,2,yakıt tüketimi,1,yakıt tüketimi fazla,1,yakıt tüketimi yüksek,1,yapılır,1,yeni model araba bakımı,1,yokuşta bayılma,1,yokuşta çekiş düşük,1,yol tutuşu,1,yürür aksam,11,zift temizleme,1,
ltr
item
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri: SUBAP AYARI VE ÖNEMİ
SUBAP AYARI VE ÖNEMİ
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUAC_mUISbS-YhwmMMye1LOiyGfqLbEXx3337oFv-sxyfo58ZGmcIXcHSwJgdtvClNWoIy4_GLU7riTb-tPArpaRb58Ux5cHA3E18EqJc4HBc5RqKrNTrDFt5jtxl0u5S3d3HbXi6fJY4/s1600/subap.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUAC_mUISbS-YhwmMMye1LOiyGfqLbEXx3337oFv-sxyfo58ZGmcIXcHSwJgdtvClNWoIy4_GLU7riTb-tPArpaRb58Ux5cHA3E18EqJc4HBc5RqKrNTrDFt5jtxl0u5S3d3HbXi6fJY4/s72-c/subap.jpg
Araç Tamiri, Araç Bakımı, Araç Arızaları ve Çözümleri
https://aractamiri.blogspot.com/2014/06/subap-ayari-ve-onemi.html
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/
https://aractamiri.blogspot.com/2014/06/subap-ayari-ve-onemi.html
true
8122096699210018064
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content