22 Haziran 2014 Pazar

MOTOR PERFORMANSI NASIL ARTIRILIR ?

 ARABANIN  PERFORMANSINI  ARTIRMA YOLLARI

Performans artırmadan önce aracın periyodik bakımlarının yapılması gerekir. Ön takımdan fren ve amortisörlere kadar gerekli tüm bakımların yapılması, hem güvenlik hemde yakıt tüketimi açısından önem arz etmektedir.

Araçtan maksimum performans alabilmek için, aracın tüm aksamlarının sorunsuz ve en iyi şekilde çalışır durumda olması gerekmektedir. Örneğin porya bilyalarında yada aksların da sorun olan bir araç, karşı dirence maruz kalarak tekerlerin zor dönmesine ve ciddi performans kayıplarına yol açabilmektedir. Fren sisteminde yada yürüyen aksamlarında sorunu olan bir araçtan performans almaya çalışmak güvenlik açısından büyük risk yaratabilir.


PERFORMANS LASTİKLERİ
Lastiklerin yol tutuş, fren mesafesi ve sürtünme katsayısını azaltıcı etkileri vardır.Performans lastikleri hem desenleriyle hem yanak ölçüleriyle sürtünme katsayısını azaltarak hem performans hemde yakıt tüketimine faydası vardır.

HEADERS EGZOZ MANİFOLDU

Performans manifoldların amacı normalden daha çok yanmış gazın dışarı atılmasını sağlamaktır. Normal egzoz manifoldlarında  4 silindirden çıkan borular çok kısa zaman sonunda birleşirler. Motor performansını artırmak için 4 silindirden çıkan manifold boruları daha uzun yapılmıştır.  4-2-1 headers, 4-1 headers manifold sistemleri geliştirilmiştir. 4-2-1 de  silindirden çıkan borular ilk birleşme mesafesi 40-43 cm; diğer birleşmede 40-43 cm sonra olmalıdır. Mesafenin performansa sağladığı katkı ise şöyle anlatılabilir. Bir silindirden boru aracılığı ile dışarıya doğru gönderilen yanmış atık, diğer silindire bağlı borudan gelen gaz ile karşılaştığında geriye doğru tepme olur. Boru uzunlukları doğru hesaplanmamışsa gazın silindirlerden çıkışı dahada zorlaşacak ve motor gücü daha da düşecektir. 4-1 manifolda ise boru uzunluğu 80-85 cm olmalıdır. Manifold birleşiminden katalizöre kadar olan mesafe de 80-85 cm olmalıdır.
YAĞ KATKISI VE MOTOR YAĞININ KALİTESİ

Motor yağının kaliteli olması sürtünmeyi azaltarak motorun daha seri devirlenmesini ve motor parçalarının aşınmasını önler.
 Katkı maddeleri içinde bulunan bor madeni sayesinde motorun silindir ile piston ve yatakların arasına yapışarak sürtünmeyi azaltırlar. Bu sürtünmeyi azaltma durumu azımsanmayacak kadar çoktur. Motorun katkı maddesi kullanılmamış durumuna göre,katkı maddesi kullanıldığında sürtünmeyi azalttığı için motor performansını artırır.
Motora 4 - 8 hp artı beygir gücü kazandırır. Kompresyon kaçağını önleyerek motorun yağ eksiltmesini azaltır. Tork değerinin de %10 artış sağlar. Silindirlere ulaşmadan ısıyı üzerine alarak motorun ısınmasını ve hararetin yükselmesini önler.

EMME MANİFOLDU MODİFİYESİ

Emme manifoldun görevi karbüratörde hazırlanan hava yakıt karışımını emme supabına iletmektir. Manifold motora uygun kriterde olmalıdır. Emme manifoldu modifiyesi ile motorda 3-5 beygir güç artışı sağlanabilir. Emme manifoldundan geçen ve silindirlere gönderilen yakıt her silindir için aynı kalitede olması gerekir. İstenilen yakıt alınmazsa motorda tekleme meydana gelir. Yakıtın her silindire eşit olarak dağıtılmalıdır.
Spor emme manifoldu kullanarak motor performansı yükseltilebilir. Her araç için piyasada bulunmasa bile uygun fiyata yapılabilir. Motor performansı istenilen oranda artması için dereceli eksantrik ve headers egzoz ile 10-20 beygir artış sağlanabilir. Aynı oran da yakıt tüketiminde de artış olacaktır.

PERFORMANS HAVA FİLİTRESİ

Motora giren havanın miktarı, motorun çalışma performansını etkiler. Giren hava miktarının az olması durumun silindire alınan yakıtın da giren havayla orantılı olması gerekir. Daha fazla hava, daha fazla yakıt eşittir performans verir. Performans hava filitreleri, kâğıt filitrelere oranla havayı daha kolay geçirirler. Böylece motor performansına önemli katkıda bulunurlar.
Motora giren havanın bağlı olduğu kutu sökülerek yerine direk hava filtresi bağlanır. Bu şekilde havanın motora girişi kolaylaşmış olur. Performans filtreler ile motorun performansı artar.Alçak ve yüksek devirler de motorun torkunu artırır daha güçlü olmasını sağlar. Motor modifiyesinin vazgeçilmez parçasıdır. Diğer filtrelere oranla daha yüksek ve sportif ses çıkartırlar.

                                                         
DERECELİ EGZANTRİK

Egzantrik mili motorun çalışması esnasında emme ve egzoz supaplarının açılıp kapanmasını sağlar.
Dereceli eksantrik milinin görevi de subapların açılıp kapanma sürelerini uzatarak, yanma odasına alınan yakıt hava karışımını normalden daha fazla alınmasını sağlamak. Böylece daha fazla hava, daha fazla yakıtla patlama şiddeti artıyor, motor performansının artmasını sağlıyor. Modifiye edilmiş otomobiller için üretilmiş eksantrikler derecelerine ve kullanıcının seçimine göre 10 bg ile 25 bg arasında güç üretebilmektedir. Aynı zamanda tam anlamıyla verim alabilmek için eksantrik mili ile beraber subap, subap yayları, kasnak, değiştirmelidir.
Dereceli egzantrik mili, standart egzantrik miline göre performansa yönelik olarak tasarlanmışlardır. Dereceli egzantrik milleri üzerinde ayarlanmış dereceleri mevcuttur. Sivri olan kamların bulunduğu  miller, sübapları erken açarak torkun artmasını sağlarken, geniş tepeli kamların bulunduğu miller ise gücü artırmak için tercih ediliyor. Yarış araçların kullanılan dereceli egzantrik milleri de ortalama 30-50  beygire kadar  güç artışı sağlıyor.

                                                        

NOS SİSTEMİ

Nitro oksid iki bölüm nitrojen (azot) ve bir bölüm oksijenden oluşmaktadır. (ağırlık olarak %36’ı oksijendir). Motorun içinde yaklaşık 572 Fahrenhayt’ta yanma işlemi esnasında nitro parçalanarak oksijeni serbest bırakır. Bu ekstra oksijen daha fazla yakıtın yanmasını temin ederek ilave güç yaratır. Nitrojen yanma işleminin kontrolüne yardımcı olarak, artan silindir basınçlarına koruyucu kalkan ve nemlendirici etkisi yapar. Nitro aynı zamanda giriş şarj ısısını 60 ila 75 fahrenhayt derece düşürerek büyük bir “iç soğuma” etkisi yapar.
Nitrojen ve oksijen karışımı, 2 nitrojen atomu ile birleşik 1 oksijen atomu şeklinde yanma odasına giren nitrous oxide’nin, içerdeki yüksek ısıda nitrojen ve oksijen ayrışmaktadır. Aynı zamanda motorun ısısını emerek soğutur ve bu sayede silindire daha fazla oksijen alımı sağlar.
NOS basınçlı bir tüp içerisinde bulunan nitrojen ve oksijen gazı, otomobil içerisinde bulunan bir düğme ile kontrol edilerek istenildiği zaman aktif hale getirilebilir. Bu sistemde beygir gücü Nitro Oxside den değil benzinden elde edilir. Nos kullanıldığı zaman normal zamanlardakilerden daha fazla yakıt yakmamızı sağlar. Bu yanma çok daha fazla güç sağlar. Nitrous Oxide Sistemi’ nin çalışma prensibi , emme manifoldundan içeri çok daha fazla ve soğuk hava alınabilmesini sağlamaktır. Sistem çalıştırıldığı anda, tüpün içinde soğumuş ve hacimce küçülmüş hava motora daha rahat ve miktar olarak da daha fazla girebilmektedir. İçeri girince, motorun sıcaklığıyla hava genleşir. Bu anda daha fazla miktarda da benzin takviyesi yapıldığında, silindirler normalde alabileceğinden daha fazla hava ve benzin karışımı aldığı için daha güçlü bir patlama olur ve daha yüksek bir güç oluşur.

CHİP TUNİNG

Arabanın motor performansını artırmak için aracın beyni ile alakalı bir modifiye yöntemidir. Günümüzdeki araçların neredeyse tamamında kullanılan ECU ( Motor Kontrol Ünitesi), aracı elektronik olarak yönetmektedir. Aracın elektronik kontrol ünitesinde bulunan çip, arabanın çeşitli değerlerini ( yakıt, oksijen, hız vs.) inceleyip en uygun motor gücünü sağlamaya çalışmaktadır. İşte bu chipin modifiye edilmesi ile yapılan chip tuning uygulaması diğer motor modifiyelerine göre oldukça kolaydır.

0 yorum:

Yorum Gönder