MOTOR VE ARABA HAKKINDA GENEL BİLGİLER; ATEŞLEME SİSTEMİ Benzinli motorun ateşleme siteminin bazı önemli parçaları şunlardır: Akü, kontak ...
MOTOR VE ARABA HAKKINDA GENEL BİLGİLER;
ATEŞLEME SİSTEMİ
Benzinli motorun  ateşleme siteminin bazı önemli parçaları şunlardır:
Akü, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, buji ile distribütör içinde bulunan platin takımı, alçak yüksek gerilim kabloları kondansatör, tevzii makarasıdır.
Akü, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, buji ile distribütör içinde bulunan platin takımı, alçak yüksek gerilim kabloları kondansatör, tevzii makarasıdır.
Bezinli motorlarda  bujinin görevi ateşlemeyi sağlamaktır. Benzinli motorlarda bulunan distribütör'  ün en önemli görevleri endüksiyon bobininden gelen yüksek voltajı bujilere  dağıtmanın yanı sıra, platin ve meksefe yardımıyla yüksek voltajın oluşumunu  sağlamak, ayrıca tevzii makarasıyla da elektrik dağıtımını  sağlamaktır.
Endüksiyon bobini aküden gelen voltajı 15.000 - 25.000 volta çıkarır.
Bujilere ateşleme sırasına göre akım dağıtan distribütördür. Motor çalışmazken kontak anahtarı, ateşleme durumunda açık unutulursa platin ya da bobin yanabilir.
Aracın belirli bir km.'sinden sonra bazı parçaları değişmelidir. Bunlardan biri platin ve bujidir. Ateşleme sistemi ayarlarından biri buji ayarı ve diğeri ise platin ayarı ile avans ayarıdır.
Platin meme yapmış ise meksefe (kondansatör) yanabilir. Platin meme yaparsa zımparayla temizlenir.
Motorun çalışması sarsıntılı ise, sebebi buji kablolarından birinin çıkmış olması olabilir.
Benzinli bir motorda normal yanma olmamasının sebeplerinden biri bujilerin normal ateşleme yapmaması,
bir diğeri de platin ayarının bozuk olması ayrıca bujilerin kurum bağlanmış olmasıdır.
Bujiler ayarsız ve aşınmış ise motor çekişten düşer.
Buji ayarları yanlış yapılmış bir aracın egzost dumanı siyahtır.
Motorun egzostundan siyah duman çıkması durumunda karışım oranı da kontrol edilmelidir.
Endüksiyon bobini aküden gelen voltajı 15.000 - 25.000 volta çıkarır.
Bujilere ateşleme sırasına göre akım dağıtan distribütördür. Motor çalışmazken kontak anahtarı, ateşleme durumunda açık unutulursa platin ya da bobin yanabilir.
Aracın belirli bir km.'sinden sonra bazı parçaları değişmelidir. Bunlardan biri platin ve bujidir. Ateşleme sistemi ayarlarından biri buji ayarı ve diğeri ise platin ayarı ile avans ayarıdır.
Platin meme yapmış ise meksefe (kondansatör) yanabilir. Platin meme yaparsa zımparayla temizlenir.
Motorun çalışması sarsıntılı ise, sebebi buji kablolarından birinin çıkmış olması olabilir.
Benzinli bir motorda normal yanma olmamasının sebeplerinden biri bujilerin normal ateşleme yapmaması,
bir diğeri de platin ayarının bozuk olması ayrıca bujilerin kurum bağlanmış olmasıdır.
Bujiler ayarsız ve aşınmış ise motor çekişten düşer.
Buji ayarları yanlış yapılmış bir aracın egzost dumanı siyahtır.
Motorun egzostundan siyah duman çıkması durumunda karışım oranı da kontrol edilmelidir.
YAKIT SİSTEMİ
Benzinli motorun  yakıt sisteminin parçalarından bazıları şunlardır:
yakıt deposu, yakıt pompası, yakıt göstergesi, karbüratör, hava filtresi, emme manifoltu.
yakıt deposu, yakıt pompası, yakıt göstergesi, karbüratör, hava filtresi, emme manifoltu.
Dizel motorun yakıt  sisteminin parçalarından bazıları şunlardır: yakıt deposu, besleme pompası,  mazot filtresi, enjeksiyon pompası, enjektör, ısıtma kızdırma bujileri, yakıt  göstergesi.
Hava filtresinin  görevi, karbüratöre giren havayı süzmek ve ve sessiz emiş sağlamaktır. Hava  filtresinin tıkanmasını önlemek için basınçlı hava ile temizlemeliyiz. Öte  yandan, hava filtresi tıkalı olan motor zengin karışımla çalışır. Filtre yine de  temzilenmeden motor hala çalıştırılırsa motor boğulur. 
Karbüratör, emme  manifoltu üzerindedir ve sadece benzinli motorlarda olur. Benzin-Hava karışımını  ayarlar. Karbüratörün karıştırma oranı 1/15'tir. 
Jikle devresinin  görevi, soğuk havalarda motorun çabuk çalışmasını sağlamaktır. Jikle devresi  karbüratörde bulunur. Jikle kelebeği, karbüratörün hava giriş deliği önünde  bulunur. 
Yağ filtresi yağı  süzer ve temizler. 
Silindir içindeki yanmış  gazlar egzost manifoldu ile dışarı atılır. 
Egzost  susturucusu, basınçlı olarak çıkan yanlış gazların sesini azaltır. Eğer  aracın egzostundan fazla ses çıkıyorsa susturucu patlak olabilir. 
Supap ayarı, en önemli  motor ayarlarından biridir. Soğuk ve sıcak ayar olarak ikiye ayrılır.  
Bir aracı kış şartlarına  hazırlarken en önemli noktalardan biri hava filtresini kışlık pozisyona almak ve  otomatik jikle kışlık pozisyonuna çevirmektir. 
Araçta yakıt ikmali  yapılırken motor stop edilir. 
Ayağımızı gaz pedalından  çeksek bile motorun hala çalışmasını sağlayan devre rölanti devresidir.  
Yakıtın içinde  toz-su-pislik vs. varsa motor tekleyerek çalışır. 
Yakıt sistemi  ayarlarından biri rölanti ayarıdır. 
Boğulmuş bir motoru  çalıştırmak için gaz pedalına sonuna kadar basılarak marş yapılır. 
Motor ısınıca stop  ediyorsa karbüratöre de bakılmalıdır. 
Araç kulanırken yakıt  tasarrufu için 
hava filtresi temizlenmeli,
Karbüratör ayarları yapılmalı,
Jikle devresi açık unutulmamalıdır,
Rölanti yüksek olmamalıdır,
Eskimiş bujiler temizlenmeli,
Lastik hava basınçları normal olmalıdır,
Fren ayarlarının sıkı olmaması,
Uygun viteste gidilmesi,
Debriyaj kaçırması olmamalıdır,
Saatte 90/100 km hızın geçilmemesi
gerekmektedir.
hava filtresi temizlenmeli,
Karbüratör ayarları yapılmalı,
Jikle devresi açık unutulmamalıdır,
Rölanti yüksek olmamalıdır,
Eskimiş bujiler temizlenmeli,
Lastik hava basınçları normal olmalıdır,
Fren ayarlarının sıkı olmaması,
Uygun viteste gidilmesi,
Debriyaj kaçırması olmamalıdır,
Saatte 90/100 km hızın geçilmemesi
gerekmektedir.
Aracın fazla yakıt  yaktığını anlamak için eksozuna bakılır. Eğer egzost rengi siyahsa fazla  yakıt yakıyor olabilir.
YAĞLAMA SİSTEMİ
Yağlama sisteminin  parçaları:
Karter-yağ  pompası,
Filtre,
Gösterge,
Seviye çubuğu,
Yağ kanallarıdır.
Filtre,
Gösterge,
Seviye çubuğu,
Yağ kanallarıdır.
Motorda yağın bazı  görevleri:
Sürtünmeyi  azaltmak,
Aşınmayı önlemek,
Silindir ve segmanlar arası boşluğu doldurup sızdırmazlığı sağlamak,
Soğutmaya yardımcı olmak,
Aşınmadan dolayı oluşan pislikleri temizlemektir.
Aşınmayı önlemek,
Silindir ve segmanlar arası boşluğu doldurup sızdırmazlığı sağlamak,
Soğutmaya yardımcı olmak,
Aşınmadan dolayı oluşan pislikleri temizlemektir.
Karterin önemli  görevlerinden bazıları:
Motor bloğunun altını  kapatmak ve yağa depoluk etmektir.
Araçta motor yağı  kontrol edilirken kontak anahtarı kapatılır ve 4-5 dakika beklenir. Yağ  ölçümü yapılırken araç düz durumda olmalıdır. Yağ seviyesi yağ çubuğuyla  ölçülür, ve yağın seviyesi yağ çubuğunun iki çizgisi arasında olmalıdır. Yağ  seviyesi normalin çok altında iken motor çalıştırılırsa motor ısınır ve yanar.  
Motor yağı  değiştirilirken motor sıcak olmalıdır. 
Motorlarda genellikle  20-50 W numara motor yağı kullanılır. Motorun yağı karterin altındaki tapa  açılarak boşaltılır. Yeni motoryağı ise süpap muhafaza kapağı üzerindeki  kapaktan doldurulur. 
Motor yağı ve yağ  filtresi belli km'lerde mutlaka değiştirilmelidir.
Motorda yağ basıncı  yoksa, yağ  yok,
filtre tıkalı,
yağ pompası arızalı,
ya da yağ müşiri arızalı olabilir.
filtre tıkalı,
yağ pompası arızalı,
ya da yağ müşiri arızalı olabilir.
Motorun yağ  eksiltmesinin sebeplerinden bazıları:
Karter contasnın yırtılması,
sekman ya da silindirlerin aşınması,
karterin delik olması,
tapadan yağ sızdırmasıdır.
Karter contasnın yırtılması,
sekman ya da silindirlerin aşınması,
karterin delik olması,
tapadan yağ sızdırmasıdır.
Yağ yakan motorun  eksoztundan mavi duman çıkar.
Marşa basılıp motor  çalıştırıldığında yağ lambasının sönmesi gerekir.
Motor çalıştığı sürece yağlamanın olup olmadığı motor yağ göstergesinden takip edilebilir.
Motor çalışırken yağ göstergesinde anormallik görülürse motor hemen durdurulur.
Motor çalıştığı sürece yağlamanın olup olmadığı motor yağ göstergesinden takip edilebilir.
Motor çalışırken yağ göstergesinde anormallik görülürse motor hemen durdurulur.
SOĞUTMA SİSTEMİ
Su ile soğutma  sisteminin bazı parçaları:
Radyatör,  
Vantilatör,
Devir daim pompası,
Termostat,
Hararet (ısı) gösterici,
Hararet (ısı) müşiri,
İlave su kabı,
Fan motorudur.
Vantilatör,
Devir daim pompası,
Termostat,
Hararet (ısı) gösterici,
Hararet (ısı) müşiri,
İlave su kabı,
Fan motorudur.
Radyatör, soğutma  suyuna depoluk eder. radyatörün altında su boşaltma musluğu vardır.
Termostat silindir  kapağı su çıkışındadır. Motorun sıcaklığını çalışma sıcaklığında sabit tutar.  
Devir daim pompası  vantilatör kayışından hareket alır. Radyatördeki soğuk suyu su kanallarına  yollar. 
Hava soğutmalı motoru,  su soğutmalı motordan ayıran bir diğer özellik hava soğutmalı motorda radyatör  ve su pompasının olmamasıdır. 
Vantilatör kayışı V  şeklindedir. Kayış gerginliği 1-1,5 cm civarında olmalıdır. Vantilatör kayışı  hareketini krank mili kasnağından alır ve vantilatör kayışı devir daim pompası  ve alternatörü (şarj dinamosunu) çalıştırır. vantilatör kayışı koparsa motor  hararet yapar.
Soğutma sisteminde su  azalıyorsa 
silindir kapak contası  arızalı veya radyatör delik,
radyatör kapağı bozuk,
radyatör hortum ve kelepçeleri arızalı veya delik,
kalorifer hortumları delik veya
termostat arızalı olabilir.
radyatör kapağı bozuk,
radyatör hortum ve kelepçeleri arızalı veya delik,
kalorifer hortumları delik veya
termostat arızalı olabilir.
Motorun hararet  yapmasının nedenleri:
->Radyatör  peteklerinin tıkanması,
->radyatörde suyun azalması,
->vantilatör kayışının gevşek veya kopuk olması,
->termostatın arızalı olması,
->motor yağının azalması,
->motor soğutma suyu kanallarının tıkalı olması,
->uygun vites ve hızda gidilmemesi,
->otomatik fanın arızalı olmasıdır
->radyatörde suyun azalması,
->vantilatör kayışının gevşek veya kopuk olması,
->termostatın arızalı olması,
->motor yağının azalması,
->motor soğutma suyu kanallarının tıkalı olması,
->uygun vites ve hızda gidilmemesi,
->otomatik fanın arızalı olmasıdır
Radyatöre konacak suyun  seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır. 
Çok sıcak motora  rölantide çalışırken ılık ve kireçsiz su konur.
Motor bloğundaki su  kanalları pastan ya da kireçten tıkanmış ise motor fazla ısınır. 
Radyatöre konacak suyun  içilecek temizlikte ve temiz su olması gerekir.
Su olduğu halde motor  fazla ısınıyorsa, termostat arızalıdır.
Donmayı önlemek için  radyatöre antifriz ilave edilir.
Termostatı sökülmüş  motor, gereğinden soğuk çalışır aşınmalar artar ve verim düşer.
Motorun çok sıcak  çalıştırılması motoru çekişten düşürür.
Motor çok sıcakken  radyatöre soğuk su konulursa, radyatör, silindir kapağı ve blok çatlayabilir.
Çok sıcak bir motorda  radyatör kapağı ıslak bir bezle tutulup hafifçe gevşetilir ve buhar tamamen  atılınca radyatör kapağı açılır.
Araçta ısı (hararet)  göstergesi çalışmıyorsa ısı müşiri arızalı olabilir. 
Motor, çalıştıktan sonra  çalışma sıcaklığına gelmiyorsa kalorifer hortumlarında kaçak  olabilir.
Motor ısısının aniden  yükselmesinin sebebi kayış kopması olabilir.
MARŞ SİSTEMİ
Marş sistemi motora  ilk hareketi verir. 
Parçaları:
-akü,
-kontak anahtarı,
-marş motoru,
-volan dişlisidir.
-kontak anahtarı,
-marş motoru,
-volan dişlisidir.
Marşa basıldığında marş  motorunun bediks dişlisi volanın üzerindeki dişlilerle kavraşır ve volanı  döndürür.
Volan da krankı  döndürerek, motora gerekli ilk hareketi verir. 
Marş durumunda marş  motoru hiç dönmüyorsa:
akü bitik,
akü kutup başları gevşek,
akü kutup başları oksitli,
marş otomatiği arızalı,
marş motoru sargıları arızalı ya da sigortası atık olabilir.
akü bitik,
akü kutup başları gevşek,
akü kutup başları oksitli,
marş otomatiği arızalı,
marş motoru sargıları arızalı ya da sigortası atık olabilir.
Motor çalışırken marş  yapılırsa volan dişlidi, marş motoru ve marş dişlisi zarar görür.
Marşa basıldığında marş  motoru dönmez, korna da çalmaz ise sorun aküde-kutup başlarında  olabilir.
Akü başka bir aküyle  takviye yapılacaksa her iki akünün (+) kutup başları (+) kutup başlarıyla, (-)  kutup başları ise (-) kutup başlarıyla birleştirilir. Her iki akünün de voltajı  aynı olmalıdır.
Dijital göstergeli  araçlarda akü takviyesi yapılmaz. 
Marşa basma süresi 10-15  saniyedir. Fazla basılırsa akü biter.
Marş yapıldığında tık  diye bir ses gelip, marş motoru çalışmıyorsa akü kutup başları gevşek olabilir.  
Vantilatör kayışı  hareketini volant kasnağından alır ve pervaneyi -devirdaim pompasını- şarj  dinamosunu çalıştırır. Kayış koparsa vantilatör pervanesi - devirdaim pompası ve  şarj dinamosu hareket.
ŞARJ SİSTEMİ
Şarj sistemi,  motor çalışmaya başladığı andan itibaren aracın elektrik ihtiyacını karşılar  ve aküyü şarj eder. 
Şarj sisteminin  parçaları:
alternatör,
konjektör (regülatör),
şarj lambası,
vantilatör kayışıdır.
konjektör (regülatör),
şarj lambası,
vantilatör kayışıdır.
Alternatör, krank  mili kasnağından vantilatör kayışı ile aldığı mekanik enerjiyi elektrik  enerjisine çevirir. Bazı araçlarda alternatör değil, şarj dinamosu  bulunur.
Konjektör  (regülatör), alternatörün ürettiği elektriğin volt ve akımını ayarlar.  Aracın devri arttıkça alternatörden çıkan akım ve voltajı ayarlar, tesisata ve  aküye gönderir.
Şarj lambası,  şarj sisteminin çalışmadığını ikaz eder. Yani alternatör, konjektör vs.  arızasını belirtir. 
Bir araç için gerekli  elektrik enerjisini şarj sistemi sağlar.
Akü, motor çalışmazken  ışık ve özel elektrikli alıcılatrı besler. 
Vantilatör kayışı çok  sıkı ise alternatör yatakları bozulabilir.
Vantilatör kayışının  koptuğu "ilk olarak" şarj ikaz lambasından anlaşılır.
Motor çalışırken  ayağımızı gaz pedalından çekince far ışıkları zayıflıyorsa akü zayıflamış  olabilir.
Motor çalıştığı halde  şarj ikaz lambası yanıyorsa vantilatör kayışı gevşek olabilir ya da alternatör  kablo bağlantıları gevşek veya alternatör kömürü aşınmış olabilir.
Aracın durdurulup  kontağın hemen kapatılması gereken hallerden bazıları:
- Şarj ikaz lambasının  yanması.
- Motordan ani bir sarsıntı ya da ses gelmesi.
- Yağ lambalarının yanmasıdır.
- Motordan ani bir sarsıntı ya da ses gelmesi.
- Yağ lambalarının yanmasıdır.
Konjektör ayarı bozuksa  akünün su kaybı çok olur.
Araçta ampuller sık sık  patlıyorsa veya akü su kaybı fazlaysa veya konjektör arızalı  olabilir.
Marşa basılıp motor  çalıştığında şarj ikaz lambası sönmelidir.
AYDINLATMA VE İKAZ SİSTEMİ
Aydınlatma  sisteminde, sigortalar, kablolar, farlar, park lambası, sis lambası, plaka  lambası, gösterge lambası, iç aydınlatma lambası, bagaj aydınlatma lambası, gibi  lambalar vardır. 
İkaz sisteminde,  sinyaller, fren ikaz lambaları, geri vites lambası, korna bulunur.
Her elektrik elemanı  gibi araçlarda bulunan aydınlatma ve ikaz sistemi gibi elektrikli devrelerde  de:
akü, kablolar, kablo bağlantıları, sigortalar, açma kapama düğmeleri ya da kolları, ve alıcı olarak da ampuller bulunmaktadır.
akü, kablolar, kablo bağlantıları, sigortalar, açma kapama düğmeleri ya da kolları, ve alıcı olarak da ampuller bulunmaktadır.
Bu sistemlerin en  önemli arızaları:
kısa devre,
kablo kopukluğu,
akü bitmesi,
akü kutup başı oksitlenmesi veya akü kutup başı gevşekliği,
ampul yanması,
sigorta atması,
anahtarların arızalanmasıdır.
kısa devre,
kablo kopukluğu,
akü bitmesi,
akü kutup başı oksitlenmesi veya akü kutup başı gevşekliği,
ampul yanması,
sigorta atması,
anahtarların arızalanmasıdır.
Fren müşiri ikaz  sisteminin bir parçasıdır.
Farlardan bir kısmı ya  da hiçbiriyanmıyorsa, sigortası atık olabilir.
Flaşör  arızalanınca sinyal lambası yanmaz.
Sigortalar atıksa bunun  yerine aynı amperde sigorta takılır.
Far anahtarı bozuksa  farlar yanmaz.
Isı göstergesi  çalışmıyorsa, ısı göstergesi müşiri arızalı olabilir.
Aracın fren lambaları  yanmıyorsa, fren müşiri arızalı olabilir.
Fren lambalarından biri  yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampulu yanmış olabilir.
Farların bakımı  yapılırken, far ayarı yapılır.
Farlardan biri sönük  yanıyorsa far kablo bağlantısı gevşemiş veya paslanmış olabilir.
Sigortanın görevi, kısa  devre olduğunda sistemi korumaktır.
GÜÇ AKTARMA ORGANLARI
Güç aktarma organları  sırasıyla:
Debriyaj, vites kutusu,  şaft, diferansiyel, akslar, tekerleklerdir.
Difarensiyelin  görevi, gücü arttırmak, kendine gelen hareketi 90 derece kırıp akslar yardımıyla  tekerleklere iletmek, virajlarda içteki tekerleği az, dıştakini fazla döndürerek  kolay ve rahat viraj almayı temin etmektir.
Kavrama  (debriyaj) motorla vites kutusu arasındaki irtibatı keserek vites değiştirme  olanağı sağlayan aktarma organıdır.
Akslar,  diferansiyelin hareketini tekerleklere iletirler.
Vites kutusu, aracın  hızını ve gücünü ayarlar.
Araç hareket halindeyken  ayağımız debriyaj pedalı üzerinde devamlı durursa debriyaj balatası  aşınır.
Aracın ilk çalışması  esnasında bir miktar gaz verildikten sonra debriyaj pedalına sonuna kadar  basmanın faydası vardır.
Debriyaj balatası  yağlanırsa debriyaj kaçırır. Debriyaj teli koparsa araç vitese  geçmez.
Vites değiştirirken  debriyaj pedalına basılır.
Araç geri vitese  takılmak istendiğinde takılmıyorsa, debriyaj pedalından ayak çekilip yeniden  basılır.
Aktarma organlarında yağ  olarak, dişli yağı kullanılır.
Vites değiştirirken ses  geliyorsa, debriyaja tam basılmamıştır.
Ani ve sert duruş kalkış  yapmak debriyaj balatasını sıyırabilir.
Vites kutusu bakımı  yapılırken yağa ve yağ kaçağına dikkat edilir.
LASTİKLER
Lastiklerin yeri, her  altı ayda bir ya da her 10.000 km'de yer değiştirilerek aşınmalar  denklenmelidir.
Lastiklerdeki ağırlık  dengesinin bozukluğu demek olan balans oluşursa araçta titreşim oluşur. Bu  titreşimler en çok direksiyon simidinde hissedilir. 
Lastik değiştirilirken  kriko takılınca el freni çekili olmalıdır.
Lastiklere normalden az  hava basılırsa lastikler sürekli olarak ortadan aşınırlar ve araç titrer. Aracın  lastikleri araca binileceği zaman kontrol edilir.
Dubleks lastik iç  lastiği olmayan lastiktir. 
Karlı havalarda zincir  çekici tekerlerin ikisine de takılır. 
Isınmadan dolayı lastik  hava basıncı artmışsa hiçbirşey yapılamaz.
Latiklerin üzerindeki  rakamlar lastik ebatlerını belirtir.
Bir tekere dubleks,  diğer tekere şamyelli lastik takılırsa araç bir tarafa çeker.
Bijonların temizliği  kuru bezle yapılır.
FRENLER
Araçta el freni  duran aracı sabitlemek için kullanılır. El freni kopmuş ise el freni tutmaz. El  freni çekili durumda unutulup yola devam edilirse kampanalar ısınır ve fren  tutmaz. 
Araç üzerinde 3 tip  fren bulunur:
-Motor freni (kompresyon  freni)
-Ayak freni
-El freni
-Ayak freni
-El freni
Ayak freni 3  tiptir:
-Hidrolik fren
-Havalı fren
-Karma fren
-Hidrolik fren
-Havalı fren
-Karma fren
Fren sisteminin bazı  parçaları şunlardır:
-Fren pedalı
-Merkez pompası
-Fren boruları
-Tekerlek silindirleri
-Fren diski
-Fren balatası
-Kampanalar
-Fren ayar sistemleri
-Merkez pompası
-Fren boruları
-Tekerlek silindirleri
-Fren diski
-Fren balatası
-Kampanalar
-Fren ayar sistemleri
Havalı frenli bir araçta  üsttekilere ilaveten hava tüpü ve kompresör bulunur.
ABS frenin  avantajları, frenlerken direksiyon hakimiyetini bozmaması ve fren mesafesini  kısaltmasıdır.
Fren yapılmasına rağmen  aracın hızı azalmıyorsa, fren hidroliği yok veya azalmış hatta fren  ayarları gecşek olabilir. Fren sistemine yağ sızmış olabilir. Fren sisteminde  kaçak olabilir. 
Soğuk havalarda el freni  çekil durumda bırakılırsa fren balataları donarak yapışır. 
Fren sisteminde hidrolik  azalmışsa hidrolik yağı ile takviye edilir.
Ayak frenine  basıldığında ön ve arka tekerlekler birlikte durur. 
Araç çalışıyor fakat  hareket ettirilemiyorsa el freni çekik olabilir.
Aracın kampanaları aşırı  ısınmışsa fren ayarları bozuk olabilir.
Ön lastiklerin biri yeni  biri eskiyse frenlerken araç bir tarafa çeker.
Westinghouse tipi frenli  bir arabada hareket halinde iken motor stop ettirilirse asla fren  tutmaz.
Hava frenli araçta hava  basınç göstergesi basınç göstermiyorsa araç olduğu yerden  kaldırılamaz.
ÖN DÜZEN SİSTEMİ
Ön düzen sistemi,  aracın dönüşünü sağlar. Direksiyon simidi, direksiyon mili, sonsuz dişli, sektör  dişli, rot, eğri rot, kısa rot, rotbaşı bu sistemin bazı  parçalarıdır.
Direksiyon kutusu  yağı kontrol edilmelidir. Araçta çekme, gezme vs. varsa servise  gidilmelidir. Kamber/ Kaster/ King-pim/ rot ve direksiyon kutusu ayarları gibi  ayarları vardır. Ayarsızlık ve dişlilerin aşınması, direksiyon boşluğu artırır.  
Ayrıca rot başlarının  aşınması ile direksiyon kutusu arızaları da direksiyon boşluğunu artırır.  
Ön düzen ayarları  bozuksa ön lastikler içten ve dıştan aşınır. 
Direksiyon zor dönüyorsa  lastik hava basıncı normalden azdır. 
SÜSPANSİYON SİSTEMİ
Süspansiyon sistemi,  araç tekerlerinin aracın şasi ve gövdesiyle birleştirildiği sistemdir.  Yaylar (helezon yay), yaprak yaylar (makaslar) ve amortisörlerden  oluşur.
Helezon yaylar otomobil  türü araçlarda makaslar ise genellikle ağır hizmet araçlarında  kullanılır.
Yaylar, yoldan  gelen darbe titreşimleri üzerine alır. Yayların salınımını amortisör  kontrol eder.
BAKIMLAR
Günlük bakımda  motorun yağına, suyuna, fren hidroliğine, yakıtına, lastik hava  basınçlarına, ışık ve ikaz sistemlerine bakılır. 
Haftalık bakımda  vantilatör kayışı gerginliği, akü bakımı yapılır.
Akü bakımı yaparken akü  dış yüzeylerinin ve kutup başlarındaki oksitlerin sodalı su ve sıcak su ile  temizlenmesine, plakaların 1 cm üzerine kadar saf su ilave edilmesine, eleman  kapak deliklerinin açık tutulmasına, kışın akü donmasın diye akü tam şarj  ettirilir, dijital göstergeli araçta asla akü takviyesi yapılmaz.
Akü kendiliğinden  boşalıyorsa akünün üst kısmında pislik birikmiş olabilir.
Kısa devreden dolayı  yangın olursa akü kutup başları çıkarılır.
Akü 2 kutup başı arasına,  her iki kutup başına değen bir madeni parça konulursa akü kısa devre olup  patlar.
Yağlı tip hava  filtresinin bakımı yapılırken sökülen parçalar gaz yağı ile temizlenir.  
Yeni bir araçta 0-2000  km arası ilk kullanım süresine rodaj denir. Rodaj süresi çalışan parçaların  birbiriyle alışma süresidir. Rodaj süresince aşırı sürat yapılmaz, ani duruş  kalkış yapılmaz, motor tam güç konumunda çalıştırılmaz, uzun süre sabit hızda  gidilmez.
DİZEL MOTORA AİT BAZI BİLGİLER
Dizel motorlarda  silindire sadece hava doldurulur ve yanma sıkıştırılmış havanın üzerine  enjektörden yakıt püskürtülmesiyle sağlanır. 
Dizel motorların yakıt  sisteminde günlük yaplacak işlerden biri mazot-su ayırıcısı veya filtre  ya da yakıt deposundan yakıt sisteminin suyunun alınmasıdır.
Dizel motorlarda yanma  enjektörden yakıt püskürtmekle olur. Enjektörler kendilerine enjeksyon  pompasından gelen mazotu silindirlerdeki sıkıştırılmış havanın içine püskürterek  yanmayı sağlarlar.
Enjeksyon pompası,  besleme pompası ile depodan gelen yakıtı basınçlı olarak enjektörlere  yollar.
Dizel motorun  çalışmamasının bir nedeni, hava yapmış olmasıdır. Hava yapmanın  nedenleri:
-yakıtın bitmesi,
-boru ve rekorların gevşemesi,
-yakıt borularının sökülmesi,
-filtrenin temizlenmesi veya değişmesidir.
-yakıtın bitmesi,
-boru ve rekorların gevşemesi,
-yakıt borularının sökülmesi,
-filtrenin temizlenmesi veya değişmesidir.
Dizel motorlarda  egzost dumanı siyah çıkıyorsa yakıt pompasına, enjektöre ve hava  filtresine bakılır. Ayrıca dizel motorlarda marş yapıldığında marş motoru  dönüyor ancak motor çalışmıyorsa yakıt filtresi de takılı olabilir.
Özellikle soğuk  havalarda dizel motoru kolay çalıştırabilmek için kızdırma bujileri  kulanılır. 
 

							    
							    
							    
							    
COMMENTS